ACTUALITATE
Antonov (AN-225
Mrya), cel mai mare avion din lume
Autor: Alexandru Danilov | 374
vizualizări
Avionul-cargou
Antonov AN-225 Mrya(mrya care înseamnă vis în ucraineană), cel mai mare
avion din lume, rămâne o capodoperă inginerească a aeronauticii mondiale. Dezvoltat
iniţial pentru a transporta naveta spaţială Buran,
AN-225 a rămas după destrămarea URSS în proprietatea companiei
ucrainiene Antonov care a început de atunci să-l utilizeze în transporturile
aeriene cu gabarit depăşit . Chiar şi la ora actuală , avionul este înscris în
Cartea Recordurilor cu 106 recorduri care recompensează performanţele sale
deosebite.
Originile
celui mai mare avion din lume şi dezvoltarea sa ulterioară
Avionul-cargou, Antonov AN-225 , s-a dezvoltat
pornind de la avionul sovietic de transport militar strategic AN-124 . Inginerii sovietici au mărit lungimea fuselagul lui
AN-124 cu 12 metri, adăugându-i încă 2 motoare. Pentru a distribui
greutatea avionului cu şase motoare, AN-225, trenul de aterizare a fost dotat
cu 32 de roţi. La o greutate maximă de 640 de tone , avionul este şi cel mai
greu din lume. Faţă de un avion normal care are doar roata de bot
orientabilă, AN-225 are 20 de roţi orientabile(4 roţi de bot şi 16 roţi în
trenul principal de aterizare). În consecinţă , avionul este extrem de
manevrabil pentru gabaritul său. Ceea ce-l face pe AN-225 să fie la fel
de manevrabil şi în aer este ampenajul său dotat cu o coadă dublă, spre
deosebire de AN-124 care avea un singur stabilizator vertical.
Primul zbor al lui
AN-225 a avut loc pe 21 decembrie 1988 la Kiev. Grandioasa prezentare a lui
Antonov AN-225 a fost în cadrul spectacolului aviatic de la Paris, atunci când
a aterizat purtând pe spate naveta spaţială sovietică Buran. De fapt, scopul
iniţial pentru care a fost construit AN-225, era transportul rachetei
Energia şi a navetei spaţiale Buran.
După destrămarea
URSS , operatorul ucrainian Antonov , a preluat singurul model
AN-225 şi l-a reprofilat pe transporturi comerciale cu gabarit depăşit(
capacitate de transport de 250 de tone). Având în vedere că operatorul
ucrainian Antonov are nevoie să-şi extindă capacitatea de transport ,este în
plan încă din 2005 finalizarea şi celui de al doilea avion AN-225, lăsat
nefinalizat din lipsă de fonduri o dată cu dispariţia URSS. Datorită faptului
că finalizarea ar mai costa compania încă 300 de milioane de dolari, proiectul
s-a amânat .
Ca şi timp de
execuţie avionul actual AN-225 ,construit în perioada URSS-ului, a necesitat
doar 3 ani. Perioada foarte scurtă de finalizarea este explicată de competiţia
în care încă se afla URSS şi SUA, elementul esenţial al Războiului Rece.
AN-225 şi
performanţele sale faţă de celelalte avioane de aceiaşi clasă
În categoria
avioanelor de transport uriaşe aflate în serviciu mai figurează C-5A Galaxy
,Airbus A380-800 (cel mai mare avion de pasageri din lume) şi Boeing 747
Dreamlifter(o versiune drastic modificată a modelului Boeing 747-400 ).
Ca dimensiuni, AN-225 poate ocupa cu uşurinţă suprafaţa unui teren de fotbal ,
putând transporta cu 50% mai multă marfă decât un avion-cargou american C-5A
Galaxy . Pentru a putea susţine greutatea avionului AN-225 , inginerii
sovietici l-au înzestrat cu 6 motoare care au fiecare câte 23400 cp.
Pentru al menţine
în serviciu activ, compania Antonov a mai investit după 2000 încă
20 de milioane de dolari pentru a instala echipamente moderne de avionică. De
atunci Antonov a devenit aeronava de frunte în flota companiei Antonov.
AN-225 a reuşit să transporte obiecte care până atunci erau imposibile de transportat
pe calea aerului. Avionul e capabil să zboare cu locomotive şi generatoare cu o
greutate de 150 de tone.
Primul transport
comercial pe care l-a executat AN-225 a fost pe 3 ianuarie 2002, atunci când a
transportat din Germania 187,5 tone de alimente destinate trupelor
americane staţionate în Oman.
Cel mai recent
record stabilit de aeronava AN-225 a fost înregistrat la 11 august 2009, când a
fost transportat un generator de 189 de tone pentru o centrală eletrică
pe gaz din Armenia. A fost cel mai greu obiect singular transportat vreodată de
un avion de transport comercial.
Pe 11 iunie 2010,
AN-225 a atins un nou record , de această dată pentru cel mai lung obiect din
istoria cargourilor aeriene, atunci când a transportat o pală a unei turbine
eoline în lungime de 42 de metri.
Un alt transport
notabil a lui AN-225 a fost şi o locomotivă de 102 de tone din Canada
până în Irlanda. După cum putem observa ,AN-225 este capabil să transporte
încărcături mari pe distanţe lungi. Un alt transport pe distanţă lungă a fost
şi cel dintre Germania şi India, atunci când AN-225 a transportat un generator
Siemens de 135,2 t.
AN-225 şi-a
demonstrat eficacitatea şi în misiunile umanitare la care a participat.
Ultima misiune umanitară la care a făcut parte AN-225 a fost în martie 2011(
catastrofa produsă de tsunamiul din Japonia) atunci când a transportat în
Japonia generatoare cu o greutate însumată de 140 de tone .Transportul a fost
făcut la comanda guvernului francez.
Cercetările cu
privirea la utilizarea lui AN-225 în prima fază de lansare pe orbită a
cargourilor spaţiale sunt în progres. Sistemul aerospaţial pus la punct de
Rusia şi Ucraina urmăreşte lansarea pe orbită , a unor încărcături de până la
18 tone folosindu-se de ajutorul lui AN-225.
Fie că e vorba de
transporturi comerciale sau participări la viitoarele programe spaţiale ,
AN-225 rămâne unul dintre cele mai de perspectivă aeronave create vreodată.
AN-225 Mriya Basic Performance
|
|
Maximum payload, t
|
250
|
Cruising speed, km/h
|
up to 850
|
Cruising altitude, m
|
up to 12 000
|
Service range with a 200-ton cargo, km
|
4 000
|
Airfield length, m
|
3 000 - 3 500
|
Engines:
|
|
-type
|
D-18T turbofan
|
-number x thrust, tf
|
6 x 23,4
|
Tabel cu performanţele tehnice,
Bibliografie
Michael Sales , The Air Logistics Handbook:
Air Freight and the Global Supply Chain,Ed.Routledge ,Londra,
2013,pp.144-145.
Paul Eisenstein, articolul “World’ sBiggest Plane”,
în revista Popular Mechanics, ianuarie 2013. p.34.
http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-225-mriya
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu