Rolul industriei petroliere în economia românească interbelică
După terminarea
războiului , capitalul german din industria extractivă începe să se diminueze.În
1920 ,guvernul I.I.C. Brătianu pune sub sechestru 23 de societăţi petroliere
ex-inamice. Invocând prevederile Convenţiei de la San Remo, aliaţii englezi şi
francezi pe lângă statul român pentru a împărţi aceste societaţi petroliere
germane. După mai multe runde de
negocieri purtate de guvernul Averescu cu diplomaţii francezi şi englezi,
societăţile româneşti preiau pachetul majoritar de acţiuni, iar restul este împărţit în mod egal între capitalul francez şi englez.
Liberalii au
beneficiat de o participaţie consistentă prin intermediul societăţii Creditului
Minier, înfiinţată în 1919. Englezii intră în posesia acţiunilor prin
intermediul societăţii Anglo Persian Oil Co. Ltd.(viitoarea companiei British
Petroleum). Compania engleză reuşeşte să preia o mare parte din acţiunile
societăţii germane Steaua Română
Politica
economică a României din perioada
interbelica se schimbă o dată cu adoptarea doctrinei liberale Prin noi înşine, care urmărea
consolidarea capitalului autohton din economia naţională.Noua Lege a minelor
adoptată în 1924 , prevedea ca minim
55-60% din capitalul şi 75% din personalul societăţilor cu capital mixt,
trebuie să fie românesc.Mai exista şi obligativitatea pentru toate
întreprinderile care intrau sub regimul legilor economice ca să includă
cetăţeni români în proporţie de 2/3 între membrii consiliului de administraţie
(inclusiv preşedintele), ai comitetului de direcţie şi cenzori; Teoreticianul
incontestabil al acestei politici a fost liderul liberal Vintilă Brătianu ,
ministru de finanţe în perioada 1922-1926.
Perioada
1918-1924 , este una de refacere pentru industria petrolieră românească . În
anul 1924 se atinge nivelul antebelic al producţiei, adică 1851303 de tone. În
primul an postbelic producţia a fost inferioară celei din 1918. Nevoia de a
extrage cantităţi de ţitei mai mari care să acopere necesarul energetic al
României Marii a întâmpinat mari piedici datorită lucrărilor de explorare
inexistente a forajului slab,a lipsei materialelor şi uneltelor de lucru sau a
curentului electric.
În perioada
interbelică, capitalul american nu a reuşit să intre în posesia acţiunilor
deţinute de societate petrolieră ex-inamică . Spre deosebire de capitalurile
anglo-olandeze sau franco-belgiene, capitalul american nu s-a angajat în
înfiinţarea de noi firme petroliere în România.
Cu toate astea,societatea
petrolieră Româno-Americană, filiala trustului Standard Oil, a ajuns să
dispună, prin sporuri succesive, de cel mai mare capital vărsat dintre toate
societăţile din România(500 de milioane de lei hârtie în decembrie 1922).
Restricţiile
impuse capitalurilor străine ca urmare a aplicării doctrinei liberale Prin noi înşine au condus iremediabil la
un conflict deschis între guvernul liberal şi corporaţiile internaţionale care
deţineau poziţii în România ori care voiau să-şi facă intrarea pe piaţa
petrolieră românească. Pentru a-şi putea apăra interesele , industriaşii
străini au încercat să promoveze la nivel politic , o doctrină a porţilor deschise. Cu toate că
guvernul liberal era acuzat de marile corporaţii străine pentru faptul că
promovează naţionalismul economic , trebuie însă reţinut faptul că foarte multe
state , inclusive marile puteri, promovau această politică protecţionistă.
Reorientarea din
anii 1927-1928 a politicii economice Prin
noi înşine este arătată de manifestul noului guvern Ion. I.C. Brătianu ,
instaurat în vara lui 1927. Manifestul nu mai menţiona favorizarea cu precădere
a factorilor autohtoni în opera de dezvoltare a economiei naţionale prin
valorificarea bogăţiilor naturale ale României, ci de atingerea acestui scop
prin „participarea cuvenită a muncii şi capitalului românesc”. Este evidenţiat
şi rolul benefic al capitalurilor străine pentru dezvoltarea economiei
naţionale.
Liberalii au
insistat pentru a impune recunoaşterea principiului colaborării capitalurilor
străine cu cel naţional în cadrul activităţii de valorificare a bogăţiilor
naturale ale României.
Pe plan politic,
gruparea Porţilor Deschise detaşată
din rândurile cercurilor guvernante din România reunea, în mare, toate
partidele politice mai importante care s-au aflat în opoziţie în vremea
guvernărilor liberale postbelice – Partidul Naţional Român din Ardeal, Partidul
Ţărănesc, Partidul Poporului, Partidul Naţionalist-Democrat şi grupările conservatoare ale lui Take Ionescu
şi Al. Marghiloman. Regele a fost deasemenea un susţinător al politicii Porţilor Deschise. Liderul
Partidului
Naţional-Ţărănesc, Iuliu Maniu, a lansat în anul 1928 lozinca potrivit căreia
capitalul străin însemna pentru economia indigenă „ploaia mănoasă” ce făcea să
rodească câmpia.
O dată cu
formarea sa în octombrie 1926, PNŢ s-a angajat să acţioneze pentru a impune
„egalitatea de tratament a capitalurilor străine şi a capitalurilor naţionale
în faţa legii şi a administraţiei”.
După încheierea
Primului Război Mondia s-a evidenţiat un pronunţat intervenţionism de stat care
avea în vedere satisfacerea nevoilor financiare într-un moment în care
exporturile erau nesimnificative. Monesa naţională se devaloriza , iar datoria
publică a atins cote îngrijorătoare. În aceste condiţii, petrolul erau o marfă
de export valoroasă care aducea valuta necesară statului. Înţelegând cât de
importantă este păstrarea resurselor de subsol sub controlul statului , guvernul
I.I.C. Brătianu a decis să naţionalizeze resursele minerale ale României. Reforma
din 1923 a regimului subsolului minier a prezentat, din punctul de vedere al
problemei petroliere, o sumă de elemente benefice. Art. 19 al reformei
subsolului minier a proclamat principiul potrivit căruia statul era unic
propietar al zăcămintelor petrolifere. Petrolul este elementul-cheie care a
asigurat creşterea economică a României
din perioada interbelică, una dintre cele mai mari din lume(5,5). Producţia de
petrol a atins vârful în anul 1936 , atunci când România era al cincilea
exportator de petrol din lume, după Indiile Olandeze(6.500.000 de tone),Iran(8.500.000
de tone), SUA(15.000.000 de tone) şi Venezuela(19.000.000 de tone).