vineri, 7 martie 2014

Citate celebre ale lui Alexandr Puşkin

Citate celebre ale lui Alexandr Puşkin
Unde nu ajunge spada legii, ajunge biciul satirei.
Extazul este un pahar plin cu ceai şi o bucăţică de zahăr în gură.
Cu cât limba este mai bogată în expresii şi locuţiuni, cu atât mai bine pentru scriitorul iscusit.
Un savant fără talent seamănă cu un biet catâr care a rupt în bucăţi şi a înghiţit Coranul pentru a se pătrunde de spiritul lui Mahomed.
Două idei fixe nu pot sta concomitent laolaltă în mintea omului, aşa după cum două corpuri nu pot ocupa acelaşi loc în spaţiu, în acelaş timp.
Nu le-ar strica poeţilor noştri o mai mare bogăţie de idei decât aceea de care dau dovadă de obicei. Numai cu amintirile despre apusa tinereţe literatura noastră nu va ajunge departe.
Limba scrisă se împrospătează în fiece clipă prin expresii care se nasc din procesul vorbirii curente, dar ea nu trebuie să renunţe în niciun chip la ceea ce a acumulat în cursul veacurilor.
Poet care îndrăgeşti lucrurile pe care le faci, esti mulţumit? Eşti rege, trăieşte în singurătate şi lasă lumea să râdă, nu te încrede în elogiile ei şi nici să nu-ţi pese dacă îţi dărâmă altarul.
Este de ajuns un dicţionar pentru a conţine toate cuvintele. Dar gândirii îi trebuie infinitul.
Nu-ncape vanitate când slujeşti Muzelor; arta cere măreţie.
Cine trăieşte în izolare nu poate să nu urască oamenii.
Îmi e destul să ştiu că pot.
Dracu' m-a pus să mă nasc în Rusia cu talent şi cu suflet!
Lectura, iată învăţătura cea mai bună.
Limba de toate zilele a poporului simplu (care nu citeşte cărţi străine şi care, slavă Domnului, nu-şi exprimă gândurile, ca noi, pe franţuzeşte) este de asemenea demnă de cele mai profunde cercetări.
Traducătorii sunt caii de tracţiune ai culturii.
Libertatea noastră politică nu poate fi despărţită de eliberarea ţăranilor.
Este cu neputinţă ca oamenii să nu înţeleagă odată şi odată cruzimea ridicolă a războiului, aşa cum şi-au dat seama de esenţa robiei, a puterii ţariste etc.
Fericit cel ce a fost tânăr în tinereţea sa, fericit cel ce a ştiut să se maturizeze la timp!
Ca material literar, limba rusă este incomparabil superioară tuturor limbilor europene... Numai o minte de revoluţionar... poate iubi Rusia, tot aşa cum numai un scriitor poate iubi limba ei. Totul poate fi creat din nou în această Rusie şi în această limbă rusă.
Ţarului nu i-a convenit că nu am primit cu umilinţă şi recunoştinţă rangul meu de kammerjunker. Pot fi supusul împăratului... dar slugă şi măscărici nu voi fi nici împăratului ceresc. Şi ce profundă imoralitate în moravurile ocârmuirii noastre!
Cele mai îndrăgite poezii ale lui Puşkin:
Fântânii din Bahcisarai

Fântână a iubirii, vie!
Doi trandafiri ţi-aduc în dar.
Şoptirea ta mi-e dragă mie,
Poeticul tău plâns, amar.
Mă scaldă ca-ntr-o rouă rece
O pulbere de-argint curat.
Curgi, drag izvor, şi te petrece!
Şopteşte-mi tot ce s-a-ntâmplat…
Fântână-a dragostei, amară!
Pe-a tale lespezi am slăvit
Iubita, depărtata ţară.
Tu de Maria n-ai grăit…
O, pală stea-n saraiul mare!
Şi-aici uitarea te-a închis?
Maria şi Zarema oare
Sunt numai umbra unui vis?
Sau poate a gândului aripă
Într-un pustiu a zugrăvit
Un vis care-a ţinut o clipă,
De suflet în zadar râvnit?

Eu Te-am Iubit
Eu te-am iubit şi poate că iubirea
În suflet încă nu s-a stins de tot;
Dar nici nelinişte şi nici tristeţe
Ea nu îţi va mai da, aşa socot.
Fără cuvinte te-am iubit, fără nădejde,
De gelozie, de sfială chinuit.
Dea Domnul să mai fii cîndva iubită

Aşa adînc, aşa gingaş cum te-am iubit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu