Apariţia şi dezvoltarea industriei petroliere româneşti
Urmele de petrol
lăsate pe ceramica din secolul al II lea atestă faptul că încă din cele mai
vechi timpuri
subsolul României a fost
bogat în hidrocarburi. Petrolul a fost exploatat pentru prima dată în provincia
romană Dacia , unde era numit picula. Din secolul XIII , petrolul a început să
fie cunoscut în evul mediu românesc sub numele de păcură.
România are o experienţă de aproximativ 150 de
ani în domeniul extracţie de petrol. La nivel mondial, în 1857 , industria
petrolieră româneacă a stabilit 3
premiere:
·
a
fost prima ţară din lume cu o producţie
de petrol înregistrată oficial în statisticile internaţionale. The science of petroleum certifică în 1938, faptul că România a fost
prima ţară din lume cu o producţie de petrol de 275 de tone înregistrată în
statisticile internaţionale. A fost urmată de SUA în 1859, de Italia în 1860,
de Canada în 1862 şi de Rusia în 1863.
·
Prima
sondă petrolieră comercială a fost construită în România. Primele “instalaţiile petroliere” din ţară au fost pompele de petrol de la
Lucăceşti(Bacău). Pompele foloseau o metodă rudimentară de rafinare a
petrolului asemănătoare cu cea folosită la obţinerea ţuicii îm cazane
artizanale. Prima rafinărie industrială a fost construită de fraţii Mehedinţeanu
la periferia Ploieştiului, pe strada Buna Vestire nr.174. Instalaţiile
rafinăriei erau destul de primitive, fiind confecţionate din oţel forjat
manual. Echipamentul a fost comandat din Germania de la compania Moltrecht. În decembrie 1856, începe construcţia
“Fabricii de gaze” de la Ploiesti a lui Marin Mehedinţeanu.
·
Bucureştiul
a fost primul oraş din lume iluminat public cu petrol lampant. Petrolul lampant
produs la Ploieşti avea calităţi deosebite: era incolor şi inodor şi ardea cu o
flacară luminoasă de intesitate şi formă constantă, fără fum şi fără să lase
cenuşă sau compuşi răşinoşi în fitil. Oferta de 336 de lei pentru fiecare felinar elimina orice concurentă.
Începând cu 1 aprilie 1857, Bucureştiul avea să fie iluminat cu 1000 de lămpi.
În 1861 ,în apropierea
Moineştiului, pe locul cunoscut sub numele de Mosoare a fost instalată prima sondă de petrol forată prin mijloace
mecanice(sistem percutant uscat cu prăjini de lemn şi sapă tip burghiu) din
ţară. Forajul a fost făcut la o adâncime de 150 de metri.
În anul 1880 , producţia de petrol a României atinge 15900 de tone.
Statul român adoptă în 1895 o primă lege
a minelor, care deschide drumul capitalurilor străine în industria
petrolieră românescă. Aşa apar cele mai importante companii petroliere
româneşti. Prima companie petrolieră de anvergură a fost Steaua Romană, înfiinţată cu capital german în 1895. În 1897,
compania petrolieră construieşte la Câmpina (zona în care Steaua Română deţinea
un total de 305 hectare de câmpuri petroliere) cea mai mare şi mai modernă
rafinărie din Europa. Capacitatea de rafinare a rafinăriei Steaua Română a fost
la început de 1200 de tone pe zi.
O altă companie importantă în industria
petrolieră românească a fost Societatea
Astra Română, constituită în 1910 ( iniţial a fost o modestă fabrică de
petrol de la marginea Ploieştiului, fondată în 1880). Între 1910 şi 1947,
Rafinăria Astra Română a aparţinut trustului olandez Royal Dutch Shell. Până la
începutul Primului Război Mondial se mai contituie şi companiile : Româno-
Americana( fondată în 1904 ca filială a companiei americane Standard Oil deţinută de magnatul J.D. Rockefeller), Vega(înfiinţată în 1905 cu capital german), Creditul Minier(1905), Concordia(1907), Societatea de Petrol Franco-Română(apare în 1905 şi este
considerată cea mai mare infuzie de capital francez de pe piaţa petrolieră
românească), Compania franco-română Unirea
Aquila(1906).
România s-a remarcat pe plan
mondial cu numeroşi ingineri petrolişti:
·
Inginerul
Virgiliu Tacit, inventator al primului aparat care previne erupţiile
·
Inginerul
Andrei Dragulanescu, cel care a elaborat şi testat tubajul sondelor cu coloană
unică
·
Dr.
Inginer Ion Basgan, cel care s-a folosit de principiul sonicităţii pentru a
breveta în anul 1934, atât în România cat şi în SUA ,un nou sistem de foraj: “Metoda pentru
imbunatatirea randamentului si perfectionarea forajului rotativ prin rotatie
percutanta si prin amortizarea presiunilor hidrodinamice”. Metoda propusă de
inginerul Basgan a fost folosită pe
scară largă în SUA , fiind introdusă în România după 1944. Meritele sale nu au
fost însă recunoscute de statul român.
·
Inginerul
Lazăr Eldeanu, cel care a elaborat o nouă metodă de rafinare a petrolului
lampant şi ulterior şi a altor produse petroliere. Este vorba de o rafianre selectivă care
folosea dioxidul de sulf.
Deasemenea industria
petrolului din România a înregistrat şi
câteva premiere:
·
România
a fost prima ţară din lume care a exportat benzină încă din anii 1900.
·
În
1904 se înfiinţează prima şcoală din lume de maiştri sondori la Câmpina .
Ulterioara şcoala va pregăti şi maiştri rafinori.
·
În
1934, sonda nr.1 a societăţii Creditul Minier atinge cea mai mare
adâncime din ţara în zona de extracţie de la Chitorani(3300m). În 1938 , sonda
13 a companiei Astra Română stabileşte un nou record de 3644 de metri în zona
de foraj de la Boldeşti
O dată cu intrarea României în Primul
Război Mondial în anul 1916 , armata română aflată în retragere din faţa
trupelor germane , este nevoită să incendieze regiunile petrolifere din Muntenia. Germanii preiau controlul
câmpurilor petroliee româneşti şi refac rapid capacitatea de producţie şi
export. Răfinaria Steaua Română este redeschisă de germani în 1917.