joi, 27 martie 2014

Situaţia actuală a comunităţii staroverilor din Nikolaevsk

Situaţia actuală a comunităţii staroverilor din Nikolaevsk
 Candles.jpg
Foto:aprinderea de lumănarilor la icoana Sf. Nicolea, în timpul slujbei ţinute de părintele Nikolai
Acum, în 2014, Nikolaevsk a rămas un mic sat în Alaska  cu 350 de locuitori. Datorită pescuitului şi mai ales a abilităţii lor de a se adapta la clima aspră din Alaska, staroverii îşi pot asigura traiul zilnic şi  pot practica în continuare  obieceiurile strămoşeşti.
Clanul Iakunin, întemeietorul satului Nikolaevsk , a rămas cel mai numeros din sat.  Pentru  a practica pescuitul în cele mai bune condiţii , membrii clanului Iakunin au  reuşit să-şi cumpere nave mari de pescuit şi camioane pentru transportul peştelui. Pescarul Vasili Iakunin  recunoaşte faptul că nici tatăl şi nici unchiul său nu sţiau nimic despre pescuit atunci când au ajuns în Alaska. Acum sunt specialişti în pescuitul de somon şi de cod , nişte specii de peşte destul de apreciate în restaurantele cu specific pescăresc. Atunci când mai există conflicte între flota de pescuit americană şi cea rusă în Marea Bering , staroverii joacă rolul de negociatori datorită faptului că limba rusă este limba lor maternă.
 
Foto:Părintele Nikolai
În centrul activităţilor cotidiene din satul Nikolaevsk , biserica  păstorită de Părintele Nikolai ocupă un loc de frunte. Atunci când au sosit  în Alaska , staroverii nu aveau încă un preot pentru biserica ce urma să se înalţe. După cum ne povesteşte părintele Nikolai,în 1983 un grup de staroveri din Nikolaevsk au călătorit în România pentru a alege primul preot pentru comuntatea lor, având în vedere că timp de  300 de ani de pribegie ei nu au avut un lider religios. Părintele Nikolai afirmă că acest eveniment a creat o mare ruptură în rândul comunităţii din Nikolaevsk deoarece un grup de staroveri a vrut să continuie să ţină slujbe fără preot în biserica lor de lemn construită  dată cu venirea în Alaska După ce mica biserică a staroverilor fără  preot este mistuită într-un incendiu în 1985, aceştia decid să părăsească satul şi să-şi întemeieze o altă aşezare numită Kaciemak Selo în peninsula Kenai.

Foto:Biserica cu hramul Sfântului Nicolae din Nikolaevsk
Staroverii rămaşi în Nikolaevsk  şi-au întemeiat o mare biserică cu hramul Sfântului Nicolae în stilul arhitectural rusesc ce se distinge prin cupolele în formă de bulb de ceapă. Slujbele sunt ţinute în slavonă , limba de cult strămoşească.
Cu toate acestea,marea problemă a comunităţii staroverilor din Nikolaevsk este numărul din ce în ce mai mic de tineri care mai învaţă limba slavonă. Unii din tineri au ajuns să nu mai cunoască atât de bine nici limba rusă cu toate că şcoala din Nikolaevsk are o clasă în limba rusă  coordonată de profesoara Liuba Dorvall.  Principala cauză este că tinerii conversează mai puţin în limba rusă , preferând limba engleză.
În ciuda ameninţărilor datorate modernizării, Nikolaevsk a reuşit să-şi menţină totuşi o mare parte din tradiţiile strămoşeşti care sunt scoase în evidenţă mai ales în zilele de sărbătoare.De fiecare dată , la 19 decembrie este sărbătorit hramul bisericii Sf, Nicolae din sat. După o slujbă  ţinută de părintele Nikolai , tot satul  petrece cu mâncăruri tradiţionale din peşte la care se serveşte şi tradiţionala vodkă, .  Atmosfera este animată de cântece tradiţionale ruseşti interpretate de  corul satului.

În timpul mesei festive, părintele Nikolai se mai ridică pentru a rosti o rugăciune. În acel moment petrecerea se opreşte , iar toţi cei prezenţi împreună cu părintele rostesc rugăciuni în slavonă şi se închină. Părintele Nikolai încheie prin a  ne spune că” aşa au fost şi bunicii şi străbunicii noştri, iar noi păstrăm tradiţia”. Cuvintele lui sunt o povaţă pentru toate comunităţile de staroveri din lume.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu