Veneția , regina Adriaticii- jurnal de călătorie
Alte capodopere arhitecturale veneţiene:Biblioteca Marciana, Procuraţiile, Torre dell’ Orologio, Giardini della Biennale, Arsenale
foto:Biblioteca Marciana
Din balconul Catedralei Sf. Marcu poţi contempla
atât priveliştea dinspre Piazetta cât şi din Piazza San Marco .
Privind dînspre Piazzeta, clădirea Bibliotecii Naţionale San
Marco(Bibioteca Marciana) ţi se dezvăluie în toată splendoarea ei . Este o altă
clădire magnifică gândită de genialul Jacopo Sansovino. Biblioteca Marciana
este un adevărat templu al cunoaşterii. Veneţia a devenit în scurtă vereme după
inventarea tiparului un important târg european de carte , în care se videau cărţi cu tematici dintre
cele mai diverse.
Biblioteca şi-a îmbogăţit considerabil fondul de carte o dată cu legea
din 1603 care prevedea că orice carte tipărită în Veneţia să aibă depusă o
copie la Biblioteca Marciana.
Fondul bibliotecii include aproximativ un milion de cărţi tipărite şi o
colecţie impresionantă de aproape 13000 de manuscrise şi 24000 de lucrări
tipărite între 1500 şi 1600.
De remarcat este prezenţa unui vechi manuscris grecesc pe pergament din
secolul al IX lea intitulat Codex Nanianus. Pe acesta este scris Noul
Testament.
Un alt codex care datează din 1330 este un manual lingvistic destinat
misionarilor catolici pentru a le uşura comunicarea cu cumanii. Este vorba de
Codex Cumanicus.
Văzută de la balcon , Piazza San Marco îşi dezvăluie contururile ca
într-o pictură.
Procuraţiile, fostele reşedinţe ale Procuratorilor de San Marco ,
fixează cadrul Pieţei San Marco. Cea mai veche dintre clădiri este Procuraţie
Vecchie ,un edificiu din secolul al XVI lea construit pe trei nivele care dezvăluie o rădăcină în stilul gotic.
Procuraţie Nuove au fost construite între1586 şi
1640 de către arhitecţii Vincenzo Scamozzi şi Baldasare Longhena într-un stil
clasic mai restrictiv .Cele două clădiri sunt unite de Ala Napoleonica , o
aripă comandată de Napoleon Bonaparte şi finalizată în 1810 . Contruită într-un
stil neoclasicist atât de atipic pentru Veneţia, Ala Napoleonica a găzduit pe
guvernatorul napoleonian de după căderea Republicii Veneţiei şi apoi pe
guvernatorii austrieci ce preiau controlul în oraş după înfrângerea lui
Napoleon . Actualmente este locul în care este găzduit Preşedintele Italiei
atunci când este în vizită oficială în Veneţia.În restul timpului atât Aripa
napoleoniană cât şi Procuraţiile Nuove găzduiesc muzeul Correr.
foto:Torre dell'orologio
Deasemenea am putut vedea destul de bine şi detaliile arhitecturale ale
Turnului Orologiului(Torre dell’ Orologio) legat de
Procuraţiile Vecchie.Edificiul este o clădire renaşcentistă din secolul al XV
lea. Turnul este pus într-o asemenea poziţie încât să fie vizibil chiar din
lagună. Primele două etaje ale turnului crează un arc monumental ce se deschide
în aleea principala a oraşului numită Merceria, ce lega centrul
politico-religios al Pieţei San Marco de centrul financiar al Veneţiei care era
Rialto.
Pe terasa turnului se evidenţiază două statui de bronz care bat orele pe
un clopot.În mod simbolic, unul dintre mesageri este înfăţişat tânăr şi
celălalt bătrân pentru a arăta trecerea timpului.Cele două statui masculine
poartă porecla de mauri din partea turiştilor şi localnicilor ,datorită
faptului că bronzul lor este înnegrit de trecerea timpului. Clopotul este acelaşi
din 1497. Mai jos cu un etaj este cunoscutul leu înaripat cu cartea de deschisă,
înfăţişat pe un fond albastru înstelat. Mai jos de acesta este o galerie
semicirculară care adăposteşte statuile din cupru aurit al Fecioarei şi al
Pruncului .Pe fiecare parte a statuii sunt panouri cu numere romane şi arabe
care indică ora. Numerele romane sunt pentru ore ,iar cele arabe pentru minute.
La etajul inferior este un mare cadran de marmură al unui ceas pe care sunt
gravate cele 24 de ore ale zilei poleite cu aur. O limbă poleită cu aur şi
având o formă de soare avansează în cerc pentru a indica ora dintr-un anumit
moment al zilei. Deasupra limbii este deasemenea un cerc cu semne zodiacale
aurite.Aceste zodii se mişcă mult mai încet decât limba pentru a arăta poziţia soarelui în zodiac. Fundalul este
pictat în albastru. O faţă a ceasului este disponibilă şi pentru cei care vin
din direcţia opusă.
Un permanent îngrijitor care să menţină ceasul în stare de funcţionare a
fost numit de Consiliul celor 10 încă din 1531. De atunci lucrările de
restaurare au fost numeroase. Ultimele reparaţii au fost executate între 1998 şi 2006.
Este atât de relaxant să stai la balconul Catedralei şi să priveşti
toate aceste clădiri splendide însufleţite de mulţimile de vizitatori care le
trec pragul.
foto:Piazzeta dei Leoncini
Aspectul
actual al pieţei este definitivat o dată cu realizarea Palatului Patriarhal
între 1837 şi 1870, pornind de la o veche aripă a Palatului Dogelui ce avea
deschidere în spre Piazzetă. Patriarcato di Venezia apare o dată cu
desfiinţarea Bisericii ducale de San Marco în 1807. În centrul Piazzetei este
amplasată singura fântâna publică din întregul complex de clădiri din San
Marco.Este locul preferat în care vin stolurile de porumbei din San Marco,
nelipsiţi din acest peisaj. Porumbeii din San Marco sunt atât de mulţi încât
uneori sunt punctul de se ciocni în zborul lor cu trecătorii.Dar nici un
porumbel nu renunţă să vină aici în San Marco, ştiind că va avea parte de un festin
din partea turiştilor darnici.
Având parte de o zi însorită de toamnă cu un soare strălucitor şi cu
vânt blând , mi-am continuat plimbare în direcţia Grădinilor Publice ale
Veneţiei. Trecând Ponte della Paglia am ajuns la Riva degli Schiavoni. Ponte della Paglia
este situat în dreptul Palatului Dogelui şi este locul din care se vede cel mai
bine Puntea Suspinelor şi vastul Bazin San Marco ce are un farmec aparte atunci
când îl priveşti la ceas de seară.În acelaşi timp aici se marchează graniţa
dintre Sestiere San Marco şi Sestiere Castello. Numele de Paglia înseamnă paie
şi provine de la bărcile încărcate cu paie care erau acostate aici.
Riva degli Schiavoni este un chei monumental dealungul bazinului San Marco
care se întinde până la Podul Ca’di Dio. Cheiul împrumută numele
negustorilor care veneau aici din Dalmaţia . Pe timpul Republicii era chemat
Slavonia sau Schiavonia. Aceştia acostau în acest loc cu navele lor şi aveau
deasemenea organizate propriile prăvălii. Ţărmul era parte integrantă a
portului comercial veneţian mai ales datorită vecinătăţii de Piazza San Marco.
Cel mai probabil Riva degli Schiavoni exista deja în secolul al IX lea şi a
fost amenajat în prima fază chiar prin anul 1060 o dată cu secarea mlaştinii de
aici. Forma actuală e luată în ultimii anii ai Republicii Veneţiene.
Aici se găsesc mai multe edificii particulare care au o relevanţă
istorică şi arhitectonică. Primul întâlnit este Palatul Dandolo , actualul
Hotel Danieli. A fost construit în anul 1400 de unul din membrii familiei
Dandolo. Încă din perioada aceia palatul a funcţionat ca o casă de oaspeţi
pentru trimişii străini aflaţi în vizită la Veneţia. Palatul a fost vândut
familiei Gritti în anul 1536 .După Gritti , familiile Michiel , Mocenigo şi
Bernardo au moştenit prin mariaj palatul. În 1840 ,moştenitoarea familiei
Michiel la transformat în actualul Hotel Danieli.
Următoarea atracţie este monumentul ecvestru executat din bronz al lui regelui
Italiei,Vittorio Emanuele II realizat în 1887 de sculptorul Ettore Ferrari
pentru a glorifica eroii care au contribuit la unificarea Italiei . O plăcuţă
comemorativă fixată pe un zid vechi al acestui ţărm evocă deasemenea vitejia şi
hotărârea soldaţilor din Dalmaţia de a apăra oraşul Veneţia de invazia trupelor
napoleoniene din1797. Se reaminteşte legământul de fidelitate care exista între
Veneţia şi Dalmaţia.
Biserica Santa Maria della Visitazione(La Pieta)este în imediata
apropiere al acestui monument ecvestru după ce se traversează Podul Rio dei
Greci. Biserica veche de pe acest loc a fost cunoscută ca lăcaş de cult pentru Ospedale
della Pietà, orfelinatul în care marele Antonio Vivaldi a slujit şi în care
şi-a compus nemuritoarele sale concerte şi oratorii care continuă să ne încânte
sufletul. Toate compoziţiile sale au fost dedicate copiilor talentaţi pe care
i-a învăţat.Marele compositor a slujit în vechea biserică ce a fost modernizată
între 1493 şi 1515.
Actualul edificiu este o reconstrucţie a vechii capele între 1745 şi
1760. Construcţia nouă a fost finalizată abia după moartea lui Vivaldi ,de
către arhitectul Giorgio Massari despre care se consideră că a fost sfătuit de marele compozitor în
proiectarea noii construcţii mai ales în cea ce priveşte poziţionarea corurilor
în biserică şi creare unui vestibul care să izoleze interiorul de zgomotele
venite din afară. Trecând de Podul Rio de la Pieta ajungem la fostul palat
Gabrielli care actualmente funcţionează ca hotel. Când treci Rio de la Pieta la
Ponte del Sepolcro întâlneşti un palat numit Navagero. Palatul a aparţinut unei
familii de patricieni veneţieni Navagero. Unul dintre cei mai cunoscuţi memebrii
ai familiei este ambasadorul şi cardinalul
Bernardo Navagero(1507-1565). Pe lângă proprietăţile pe care le aveau în
sestiere Dorsoduro, familia Navagero mai deţinea şi acest palat de secol XIV
din Castello .Palatul Navagerro funcţionează în prezent ca muzeu. Familia
Navagero se stinge în 1742.
Ponte
Ca’di Dio marcheză începutul cheiului numit Riva
Ca’ di Dio. Denumirea de Ca’di Dio(
Casele lui Dumnezeu) provine de la casele de oaspeţi situate aici care ofereau găzduire
pelerinilor care aşteptau să ajungă pe mare până în Ţara Sfântă sau să-şi
continue de aici drumul până la Roma pentru a obţine indulgenţe(iertarea
păcatelor din partea Suveranului Pontif). Deja
de la mijlocul secolului al XIII lea aici existau case de oaspeţi pentru pelerini
construite pe terenul unei vechi mânăstiri de aici numită San Giorgio Major , prin donaţia din
1254 al abatelui Marco Bollani şi al unui călugăr pe nume Lorenzo. Din 1300 au
început să fie primite şi femei în aceste case de oaspeţi pentru pelerini. Din
1360 toate aceste case de oaspeţi administrate de călugări îşi pierd autonomia
şi cad sub controlul dogelui. Acest lucru fost decis şi datorită faptului că
aici au ajuns ca pelerini şi genovezii ,care fiind în acea perioadă în conflict
cu Veneţia, au încercat să incendieze mai multe case şi chiar şantierul naval
de la Arsenale.
Din 1367 Marele Consiliu hotărăşte să schimbe definitiv destinaţia
acestor edificii şi să le folosească drept adăposturi pentru femeile sărace şi
oneste .Din 1556 Marele Consiliu hotărăşte prin lege ca aceste adăposturi să
fie sub directul patronaj al dogelui. Şi numărul acestor adăposturi se
înmulţesc pentru a primi văduve ale soldaţilor veneţieni şi al foştilor
angajaţilor din administraţia publică. După 1797 şi până în prezent sunt
edificii folosite pentru a găzdui aziluri de bătrâni.
Traversând Ponte San Biagio delle Catene am
ajuns pe un alt cheu numit Riva San Biagio.Denumirea de Biagio se spune
că a împrumutat-o de la un vechi negustor criminal cu acelaşi nume condamnat
pentru crimele sale şi mai ales pentru fapta abonamibilă de a găti din carne umană.Casa şi prăvălia sa
ce au fost demolate se consideră că s-ar fi aflat aici. De la acest cheu a
pornit drumul său spre execuţie până la coloanele de la San Marco unde a fost
decapitat. Fiecare oraş cu psihopaţii lui, cum ar spune unii. Cu toate că a
fost condamnat la damnatio memoriae , numele său a supravieţuit.
Dar trecând de această povestire urbană , de remarcat este prezenţa
celor două edificii din Campo San Biagio
şi anume Muzeul de Istorie Navală a Veneţiei şi Biserica San Biagio.
Muzeul de Istorie Navală a Veneţiei este o clădire construită pe cinci
etaje ce conţine mărturii istorice cu privire la navigaţia veneţiană şi mai
ales a marinei veneţiene. A fost înfiinţat în 1923 ,iar din 1964 găzduieşte şi
colecţia muzeului Arsenalului care a fost mutat
aici. De fapt acest edificiu a fost în trecut un depozit ce a aparţinut
Arsenalului. Muzeul are exponate care aparţin şi marinei italiene cum ar fi
cele două ancore din faţa muzeului expuse aici din 1961. Ancorele sunt de la
două cuirasate de război austro-ungare din Primul Război Mondial. Este vorba de
SMS Viribus Unitis scufundat de marina militară italiană şi de SMS Tegetthoff
capturat şi tinut în serviciu până în 1925.
Aici poţi vedea unele modele de galere veneţiene împreună cu modul în
care se fabricau. Bucintoro, o veche navă de ceremonii al Dogelui, este
deasemenea expusă aici. Din păcate muzeul era închis şi nu am putut vizita
toate aceste exponate valoaroase de care ştiam că fac parte din colecţia
muzeului.
Tot aici în Campo Biagio mai este şi Biserica San Biagio . Lăcaşul de cult a fost întemeiat în 1052 de către o familie de
patricieni pe nume Boncigli pentru a fi folosită de comunităţile de imigranţi
din Veneţia. Prin 1470 este dată spre folosinţă numeroasei comunităţi de
greci-ortodocşi până în1543 ,atuci când grecii îşi stabilisesc o nouă biserică
la San Giorgio dei Greci.
Biserica de astăzi este o reconstrucţie din 1749-1754 realizată de
arhitectul Francesco Bognolo, acelaşi care s-a ocupat şi de Arsenale. În
prezent este parte a Muzeului de Istorie Navală , fiind folosită pe post de
capelă dedicată marinarilor.
Această mică porţiune din cheu se încheie la
Ponte de la Veneta Marina. De aici începe Riva dei Sette Martiri care merge
până la Grădinile Publice şi apoi la Arsenal. Acest cheu este amenajat în anii ’30 în perioada Italiei
Fasciste a lui Mussolini. A fost denumită de fascişti Riva dell Impero .
Din punct de vedere urbanistic aceast amplu
cheu este construit aproape la fel ca şi Riva degli Schiavoni. Pavajul este
constituit din nişte pietre de pavaj specifice Veneţiei numite masegni
.Partea dinspre lagună este executată din mari blocuri de piatră de Istria,
specifică multor construcţii veneţiene. Datorită faptului că a fost construită
relativ recent, Riva dei Sette Martiri nu are nici un fel de palate sau
biserici cu valoare istorică.Prezintă un anumit interes istoric, complexul de
Case ale Marinăriei(Case della Marinarezza), nişte locuinţe din perioada
Republicii Veneţia, acordate unor foşti marinari, mai ales celor cu merite
deosebite. Înainte de afi construit acest cheu , Casele Marinăriei nu aveau
ieşire directă la lagună .
Ultima clădiri cu o anumită relevanţă istorică este Vilino Canonica, o
clădire neo-renaşcentistă acoperită cu decoraţiuni din marmură policromă şi
teracotă. A fost construită de Pietro Canonica în 1911 şi donată
municipalităţii veneţiene.
După toată această plimbare pe cheurile Veneţiei am ajuns într-un final
la Giardini Publici. Datorită faptului că Veneţia duce lipsa spaţiilor verzi
,acest parc este o adevărată binefacere pentru cei care cutreieră oraşul şi au
nevoie de un loc de odihnă şi meditaţie în mijlocul naturii.
Aceste grădini publice sunt opera
lui Napoleon Bonaparte care venise cu ideia să asaneze nişte zone cu mlaştină
ce existau în acest spaţiu. Datorită solului bogat în subtanţe minerale
provenite din lagună ,copacii de aici cresc foarte viguros.
Statuia lui Garibaldi îi întâmpină la intrare pe toţi turiştii dornici
să viziteze împrejurimile. Parcul mai este cunoscut şi pentru pisicile sale
sălbatice care încă aleargă nestingherite pe aici.
Vizita la fostul şantier naval de la Arsenale este următorul traseu ce
se întreprinde plecând de aici . La Arsenale afli care erau bazele puterii
navale veneţiene. Tot aici erau şi armurăriile Republicii Veneţiene. Arsenale a
fost primul complex de producţie în masă ce avea la bază piesele standardizate
şi interschimbabile.
Având debutul construcţiei prin anul 1104 în perioada dogelui Ordelafo
Falier(1102-1117) , Arsenale era cel mai mare complex industrial din Europa de
dinaintea Revoluţiei Industriale .Înconjuraţi de metereze ,muncitorii şi
proiectanţii construiau atât nave de
comerţ cât şi galere de război ce navigau pe toate rutele cunoscute de
veneţieni.
Zidurile şi turnurile înalte de
apărare întărite cu gardieni formau un perimetru de securitate care permitea
şantierului naval să fie împărţit în mai multe arii de producţie ce executau
fiecare câte un subansamblu standardizat sau se ocupau cu alte îndatoriri cu ar fi producerea muniţiilor,
parâmelor sau montarea subansamblelor de navă.
Totul
era foarte bine organizat şi semăna cu actualele linii producţie.Lemnul necesar fabricării
ambarcaţiunilor venea de la pădurile din zona Veneto care erau proprietate
exclusivă a Arsenalului. Veneţienii au înlocuit vechiul sistem de fabricare ce
cerea construcţia scheletului navei înainte de toate cu sistemul de construcţie
a cadrului navei înainte de a trece la celelalte
elemente. Acest sistem era mai rapid şi economisea în acelaşi timp şi material
lemnos. În perioada de eficienţă maximă în secolul al XVI lea , Arsenalul cu
16000 de lucrători reuşea să producă cam o navă pe zi.
Deasemenea cei de la Arsenal se ocupau şi de perfecţionarea unor noi
arme începând de la bombarde şi arbalete şi terminând cu producţia ulterioară a
unor noi piese de artilerie mai uşoara care puteau fi transportate pe căruţe.
foto:Porta Magna dell Arsenale
Elementul arhitectural distinctiv al Arsenalului este Porta Magna
,poarta principală a edificiului construită prin 1460 în stil clasic.Cei doi
lei care străjuiesc intrarea pe poarta au fost aduşi din Grecia în 1687.
Arsenalul a construit şi galere mari care să permită fixarea de tunuri
navale grele. Fiind nave cu un tonaj destul mare pentru acele vremuri erau
propulsate atât de vele cât şi de pânze. Tunurile erau montate pe ambele părţi
aşa cum era obiceiul în acea vreme. Galioanele au fost construit doar ca
prototip şi nu s-a trecut la o producţie de masă deoarece acest tip de navă nu
se adapta la golfurile strâmte şi la vântul care bate pe ţărmurile Adriaticii.
Galileo Galilei a fost unul dintre cei mai celebri consultanţi ai Arsenalului
ajutându-i pe inginerii de aici în probleme de navigaţie, instrumente de bord
şi balistică.
Pentru a putea
întreţine marea flotă militară şi comercială a Veneţiei , prezenţa unui şantier
naval ca Arsenalul era vitală. Prosperitatea Veneţiei şi puterea sa stătea în
controlul rutelor comerciale din Mediterană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu