Veneția , regina Adriaticii- jurnal de călătorie
San Marco, inima Veneţiei(partea a II a)
foto: Sala Marelui Colegiu
2. Vizitarea celor mai frumoase săli din Palatul Dogelui
Dar nici o sală din palat nu se compară cu splendorile din Sala
Marelui Consiliu ,sala principală a palatului şi una dintre cele mai mari
săli care există în Europa.
Când păşeşti pentru
prima dată în ea rămâi extaziat de cea
ce vezi şi ţi-se crează iluzia că sala este mai mare decât însuşi clădirea în
care se află.
Marele Consiliu era organul politic suprem al
Republicii Veneţia .Participarea la reuniunile Marelui Consiliu era un drept
ereditar al familiilor patriciene veneţiene înscrise în Cartea de Aur al
nobilimii veneţiene . Pe podiumul Sălii Marelui Consiliu venea Dogele şi
Signoria.
Lemnăria întunecată şi
severă a băncilor senatoriale este ca o plintă pentru uriaşele picturi care se
dezlănţuie pe pereţi ,întrerupte fiind doar
de ferestre.
Tavanul imens este în
întregime aurit şi are o bogăţie ornamentală greu de descris .Se conturează tot
felul despărţituri pătrate, ovale şi octogonale cu ornamente florale, volute şi
ornamente roccoco lucrate în stil grandios.
Aici întâlnim picturi
ale unor genii renaşcentiste veneţiene ca Jacopo Tintoretto, Paolo Veronese ,
Palma cel Tânăr şi Tiziano din al căror mâine Veneţia este personificată şi
glorificată.Pe peretele uşii de la intrare se desfăşoară un tablou al
Paradisului lui Jacopo Tintoretto . Tuşele sale pline de vigoare îi confirmă
încă o dată porecla de Robusti şi
doar scurgerea timpului a făcut ca această pictură să capete nuanţe mai
întunecate. Această sală este ca o
lecţie de istorie,în care pictura reuşeşte să abordeze subiectele de interes
pentru Veneţia.
Sunt picturi care au
ca tema:
·
relaţia Veneţiei cu papalitatea şi Sfântul Imperiu Roman: Papa Alexandru al III lea
primit de Dogele Ziani de Tintorettto, Ambasadorii veneţieni la
Împăratul Frederic Barbarossa la Pavia
de acelaşi Tintoretto,Sosirea papei, împăratului şi dogelui la Ancona de
pictorul Girolamo Gambareto şi multe altele pe această temă.
·
eroismul venetian:Întoarcerea
Dogelui Andrea Contarini , învingătorul genovezilor în 1378 de pictorul Paolo Veronese, Asediul cetăţii
Zara de Vincentino, Capturarea
cetăţii Zara de Tintoretto şi multe
altele.
·
expediţia împotriva Constantinopolelui(1204):Cucerirea
Constantinopolelui de dogele Enrico Dandolo de Palma cel Tânăr , Balduin încoronat împărat de dogele
Enrico Dandolo deAliense, Alianţa dogelui Dandolo cu cruciaţii în
Biserica San Marco de Jean Leclerc
La aceste picturi putem adăuga şi diferitele
reprezentări alegorice ale Veneţiei de către Aliense şi Marco Vecellio.
În reprezentarea bătăliilor domină haosul în
care se zăresc galere cu palate de trei etaje ,trinchete,pânze de catarg,
diferite maşini de război,scări răsturnate dimpreună cu oameni care se
prăbuşesc pe ele. Se observă o învălmăşeală de personaje ca paznici de
închisori, ocnaşi , mateloţi şi soldaţi care se ucid între ei cu tot felul de
arme barbare. Toate aceste scene violente au pe fundal focul , fumul sau apa învolburată
.
Aşternerea timpului pe aceste capodopere nu au făcut altceva decât să le
sporească valoarea .
Deasupra acestor scene istorice
apare un rând de 76 de portrete ale
primilor dogi ai Veneţiei lucrate de Tintoretto şi Bassano. Urmărind şirul de
portrete privirea îţi rămâne aţintită asupra unui cadru acoperit de o pânză negră
, ca un mormânt în galeria cronologică .
Este locul pe care trebuia să-l ocupe portretul lui Marino Faliero(1354-1355),
unicul Doge veneţian decapitat pentru înaltă
tradare . Se poate observa inscripţia în latină Hic est locus Marini Faletro
decapitati pro criminibus care
înseamnă Aici este locul lui Marino Faliero decapitat pentru crimele sale.
Execuţia a fost dusă la căpăt în
Curtea interioară a palatului , iar apoi dogele Faliero a fost condamnat şi la
damnatio memoriae.
Din Sala Marelui Consiliu se trece
în ultimele săli de la etajul unu şi anume Sala dello Scrutino şi Sala
della Quarantia Civil Nuova.
Sala dello Scrutino este o imensă sală construită
în timpul dogelui Francesco Foscari (1423-1457) pentru a găzdui iniţial Biblioteca San
Marco împreună cu manuscrisele lăsate de Petrarca şi Bessarione .
Din 1532 Sala dell Scrutino a fost transformată
în sală de numărătoare a voturilor şi pentru deliberările Marelui Consiliu
aflat în sala alăturată.
Plafonul bogat ornamentat este lucrarea
pictorului cartograf Cristoforo Sorte în care sunt glorificate faptele de arme
ale veneţienilor şi în principal constituirea unui imperiu maritim.Picturile
evocă bătăliile castigate între 809 şi 1656.
Pe peretele estic al sălii este pictată
Bătălia de la Lepanto(1571), una dintre marile bătălii navale din istoria omenirii, în
care veneţienii au adus un aport hotărâtor în zdrobirea flotei
otomane de către Liga Sfântă .Tabloul este realizarea lui Andrea Vincentino.
Tabloul
este încadrat şi de alte victorii navale strălucite:Victoria veneţiană din
Dardanele împotriva otomanilor(1656) , a două mare înfrângere navală
otomană după Lepanto.Pietro Liberi a pictat-o între 1660 şi 1665.
Peretele
vestic al sălii are pictată Cucerirea Tyr-ului de către veneţieni.Este opera lui Antonio Aliense
din 1590.
Peretele sudic are o pictură
aparţinând lui Palma cel tânăr şi este intitulată Ultima Judecată .
Peretele nordic este decorat de un
arc triumfal construit în onoarea Dogelui Francesco Morosini(1688-1694) , căzut în luptă în războiul din Morea(1694)
împotriva otomanilor .
Sala della Quarantia Civil Nuova este
sala destinată instanţei de judecată a cazurilor de drept civil provenite din
teritoriile afalte sub posesiune veneţiană.
După capodoperele primului etaj , am urcat în continuare magnifica Scară de Aur pentru
a ajunge la etajul doi al Palatului Dogilor.
foto:Atrio Quadrato
Prima încăpere în care intri
este Atrio Quadrato , un atriu
folosit pe post de cameră de aşteptare .Atriul a fost ridicat în perioada dogelui Girolamo
Priuli(1559-1567) care a
apare reprezentat în pictura de pe plafon al lui Tintoretto împreună cu stema
sa şi cu reprezentări alegorice ale justiţiei şi păcii . În cele patru colţuri
ale atriului, Tintoretto a pictat poveşti biblice care fac cel mai probabil
trimitere la virtuţile dogelui.
Sala celor Patru Porţi(Sala delle Quattro Porte) este anticamera ce face
legătura cu cele mai importante săli de la etajul doi. Se remarcă cele patru
maiestuoase porţi de marmură având fiecare câte un grup de sculpturi alegorice cu
referire la virtuţile care ar trebui să-i inspire pe cei ce sunt implicaţi în actul guvernării.
Plafonul casetat cu stucaturi conţine fresce cu subiecte
mitologice şi cu oraşele şi regiunile aflate sub dominaţia veneţiană. Pictate
de Tintoretto, aceste scheme decorative au fost create pentru a arăta legătura
dintre întemeierea Veneţiei,independenţa sa şi misiunea istorică a
aristocraţiei veneţiene.
Printre picturile de pe pereţi se
remarcă portretul dogelui Antonio Grimani (1521-1523) înghenunchind în faţa
Credinţei . Dar cea mai interesantă pictură din sală rămâne lucrarea lui
Tiepolo pictată între 1756 şi 1758 cu Veneţia care primeşte darurile mării
de la Neptun .De aici se intră deasemenea într-o anticameră
Sale
dell'Anticollegio(Sala Anticolegiului) constituie anticamera unde
ambasadorii şi delegaţiile
străine aşteptau pentru a fi primiţi în audienţă în Colegiu.
Fresca
centrală era pictată de Veronese şi reprezenta aceiaşi Veneţie personificată
care acorda distincţii şi recompense slujitorilor săi fideli.
Pe un fronton susţinut de coloane corintice se
desfăşoară o sculptură de marmură ce reprezintă figura feminină a Veneţiei
odihnindu-se pe un leu
acompaniată de alegorii ale gloriei şi armoniei.
Dar comoara cestui sanctuar al
artei este pictura lui Paolo Veronese intitulată Răpirea Europei. Cât de genial a fost reprezentat mitul Europei,
eroină al cărui nume la împrumutat
Bătrânul Continent, răpită de un Zeus prefăcut în taur. Îţi rămân adânc
întipărite zâmbetele acestor personaje veşnic tinere prin care se pare Veronese
şi-a spus ultimul cuvânt.Cerul ,norii, arborii ,florile ,pământul, carnaţia,valurile
sunt parcă scăldate în lumina unui Demiurg
necunoscut.
Imaginaţi-vă cu ce impresii
rămâneau toţi acei ambasadori străini care vizitau pentru prima dată Veneţia.
Sala Colegiului(Sala del Collegio) era destinat uneia dintre cele mai
vechi organe constituţionale ale Republicii Veneţia.
Colegiul era delegat de Senat să se ocupe
de afacerile externe şi constituia în fapt un fel de “Consiliu de miniştri “ ai Republicii Veneţiene. Membrii colegiului
erau numiţi savi ,adică înţelepţi. Aceştia
erau împărţiţi în 6 Savi Grandi(
însărcinaţi cu pregătirea lucrărilor Senatului pe probleme de politică extrenă)
,5 Savi di Terraferma( însărcinaţi cu
administraţia publică şi gestionarea treburilor militare în Veneţia şi
teritoriile dependente.),5 Savi agli
Ordini( se ocupau de regulamentele maritime) .
După cum putem observa Colegiul
dispunea de funcţii executive, iar când era prezidat de Serenissima Signiorie
se numea Colegiul Plin. Acesta din
urmă dădea act scrisorilor ducale şi decretelor de stat, citea depeşele ambasadorilor
şi ai guvernatorilor locali şi primea delegaţiile străine.
Serenissima Signorie era organul
suveran al republicii Veneţiene compus din :Doge, Micul Consiliu(consilieri ducali aleşi de
Marele Consiliu),Cele trei Instanţe Supreme din Quarantia.
Signoria prezida consiliile
Republicii şi era pe ansamblul său considerată mai importantă chiar şi decât
dogele.
Din 1520 , Colegiului i s-au sporit puterile prin adăugarea
dreptului de a elibera decrete în timpul vacanţei Senatului.
Decorul Sălii Consiliului a
fost gândit de Andrea Palladio.
Lambriurile din lemn, tribuna şi plafonul cioplit sunt munca lui Francesco
Bello şi Andrea da Faenza.
Picturile de pe plafon aparţin
toate lui Veronese şi sunt create între 1575 şi 1578. Capodoperele artistului
omagiază Buna Guvernare a Republicii
,împreună cu credinţa şi virtuţile care o călăuzesc şi întăresc.
Primul tablou rectangular arată San Marco Campanile(Clopotniţa San
Marco) în spatele figurilor lui Marte şi Neptun, lorzii
ai războiului şi a mării.
Taboul Central ne înfăţişează Triumful Credinţei , Veneţia cu Dreptatea şi Pacea. Veronese
reproduce din nou pânza cu omagierea flotei creştine învingătoare în Bătălia de
la Lepanto(1571) împotriva otomanilor. Pânza este pusă chiar deasupra tribunei.
Există şi câteva picturi de
Tintoretto care înfăţişează dogi cu Cristos, Sf.Fecioară şi sfinţii.
foto:Sala Senatului
Sala ce urmează este Sala Senatului care găzduia
adunările Senatului, organ
constituţional al Republicii încă din 1229 cu rol de adunare deliberativă
superioară , for de dezbatere a problemelor de politică externă şi a probleme
curente ale statului ,dar cu putere decizională mai restrictivă decât a Marelui
Consiliu .Pe lângă politica externă,Senatul supraveghea activitatea în domenii
ca industria manufacturieră şi comerţul. Senatul era prezidat de Serenissima
Signorie în frunte cu dogele.
În componenţa Senatului
intrau 60 de senatori aleşi anual de Marele Consiliu la care se adăugau 60 de senatori
aleşi anual din rânsul familiilor patriciene veneţiene.
La senatorii aleşi se adăugau
ca membri de drept întreaga Quarantia,
Consiliul celor 10, Avocatura Comunală şi chiar Procuratorii de San Marco.
Puteau asista la şedinţa
senatului dar fără putere decizională: comandanţi militari,ambasadori sau consuli la investire sau la rechemare, guvernatori
ai oraşelor,administratori din diferite domenii.
Senatorii se deosebeau de toţi
ceilalţi aristocraţi prin faptul că purtau toga roşie.
Figura care predomină lucrările
de artă din Sala Senatului este Iisus Cristos. Senatul considera că se află sub
protecţia Fiului lui Dumnezeu .Deasemenea sunt şi patru picturi ale lui Palma
cel Tânăr care surprind evenimente din istoria veneţiană.
Cel mai impresionant este
orologiul aurit cu semne zodiacale şi cadran azuriu de pe perete ,care are încă
o faţă în partea Sălii Colegiului.
Sala Consiliului celor 10 este o altă sală în care se intră din aceiaşi Sală a Celor Patru Porţi. Era
destinată întrunirilor Consiliului celor 10 instituit în 1310 după Conspiraţia
lui Bejamonte Tiepolo şi a altor nobili care au încercat o lovitură de stat. Chiar dacă iniţial a fost întemeiat ca o instituţie temporară
pentru investigarea conspiraţiei ,a ajuns în final să se permanentizeze şi să
devină un fel de “serviciu de informaţii ”al Republicii Veneţiene . Aceştia erau selectaţi
din Senat şi aleşi în fiecare an de Marele Consiliu pentru a veghea la
securitatea statului. .Consiliul celor 10 era o instituţie de temut deoarece
autoritatea sa acoperea aproape toate sferele vieţii publice.
Anchetele
celor 10 erau conduse pe baza informaţiilor
primite de la Capi di Sestiere(administratori de sestiere) şi de la
informatorii(Spioni) consiliului sau
pe baza denunţurilor secrete aruncate în cutiile poştale în formă de Gură de
Leu răspândite în tot oraşul. Denunţurile anonime erau verificate în preliminar
înainte de instrumentarea unui proces.Acuzatul avea dreptul la un avocat,iar în
caz de condamnare execuţia era pusă în
aplicare în secret prin decapitare ,ştrangulare sau înecare în apele Lagunei.
Criticii au
afirmat despre această instituţie că a fost aservită cercurilor oligarhice,şi
că nu a demonstrat transparenţă în
verdictele pe care le-a luat şi care uneori ajungeau să fie schimbate
după întâlniri ţinute în secret.
În sala
destinată Consiliului, cei zece stăteau cu Dogele şi cu cei şase consilieri
ducali în plan semicircular. Decorarea plafonului a fost sarcina lui Gian
Battista Ponchino şi a asistenţilor săi, Veronesse şi Gian Battista Zelotti.
Sculptat şi aurit ,plafonul se împarte în 25 de compartimente. Fiecare
compartiment era pictat cu imagini ale divinităţilor şi alegorii menite să
ilustreze puterea Consiliului ceor 10 de a executa vinovaţii şi de ai elibera
pe cei nevinovaţi. E destul de dificil de interpretat fiecare compartiment al
plafonului deoarece artiştii tind să suprapună figurile şi evenimentele
mitologice cu lecturi specifice Veneţiei . Pictura lui Veronese care o
înfăţişează pe zeiţa Junona revărsându-şi darurile peste Venus este una foarte cunoscută.
Sala Busolei(Sala
della Bussola) este singura instituţie
judiciară pe care am vizitat-o la etajul doi.
Celelalte săli cum ar fi Camera
celor Trei Inchizitori ai Statului, Camera celor Trei Capi ai Consiliului celor
10 şi Camera de Tortură sunt incluse într-un intinerariu secret ce se
vizitează doar cu o rezervare înainte de începerea turului obişnuit. Oricum
trebuie să-ţi păstrezi
energia şi timpul pentru câte săli sunt de văzut în vizita obişnuită.
Numele
Sălii Busolei provine de la o mare busolă de lemn deasupra căreia este
amplasată o statuie a Justiţiei. Sala Busolei ascundea Camera celor Trei Inchizitori
ai Statului şi Camera celor Trei Capi ai
Consiliului celor 10. Aceasta era
anticamera în care aşteptau cei citaţi de conducătorii Consiliului celor 10,
iar decorul era organizat în aşa fel în cât să sublinieze solemnitatea acestei
eficiente maşinării a Justiţiei Veneţiene. Ce care care a fost însărcinat cu
decorarea plafonului a fost din nou Veronese al cărui lucrări finalizate în
1554 erau menite să slăvească pentru încă o data buna guvernare a Republicii Veneţiei.În prim planul picturii
,Sfântul Marcu se pogoară pentru a încorona cele trei Virtuţi Teologice(credinţa
iubirea şi speranţa).
După cum putem observa toate spaţiile
destinate organelor judiciare ale Veneţiei erau legate vertical una de alta.
foto: L’Armeria
Armamentul
aflat sub controlul Consiliului celor 10
era depozitat în Sălile Armamentului(L’Armeria).Aici sunt depozitate armele şi muniţiile
folosite de gărzile palatului, unele din ele chiar din secolul al XIVlea.
Colecţia de arme îmbogăţită cu multe obiecte de preţ are în jur de 2000 de
piese.
Deoarece sunt pasionat de tehnică militară am să descriu mai în detaliu
armamentele şi muniţiile din fiecare sală a Armeriei. Voi încerc să nu
devin plictisitor,dar totuşi îmi asum şi acest risc pentu a vă descrie
înzestrarea militară a unei Republici maritime specializate în războiul pe
mare.
Prima sală a Sălilor Armamentului este numită şi Gattamelata.
Aici se găsesc armuri lucrate fin ce aparţin condottierului Erasmo da Narni al
cărui poreclă era Gattamelata. Condottieri erau liderii militari mercenari
angajaţi de oraşele-stat italiene şi de Statul Papal în
perioada Evului Mediu şi a Renaşterii.
Împreună cu armurile lui Gattamelata sunt expuse şi alte exemplare de
armament greu şi uşor din secolul XV pentru cavalerie, infanterie şi
turniruri.Sala mai găzduieşte spade din diferite epoci şi modele ,precum şi
diferite modele de arbalete cu tolbele din piele vopsită pentru o mai bună
păstrare a săgeţilor. Sunt păstrate şi felinarele, în formă de semilună în partea de sus, capturate de pe
navele turceşti .
A
doua sală a Armeriei adăposteşte şi ea câteva” relicve” otomane şi anume un
stindard triunghiular capturat în timpul celebrei Bătălii de la
Lepanto(1571).Stindardul otoman este decorat cu un chenar pe care au fost
brodate versete din Coran şi a deasemenea o inscripţie centrală care îl
cinsteşte pe Allah şi pe profetul său Mohamed.
De remarcat este şi armura lui Henric al IV
lea al Franţei donată Republicii Veneţiei în 1604. Sala are în expoziţie şi o
armură pentru un cap de cal , nişte
paloşe şi două halebarde bogat decorate.
A
treia sală se numeşte şi sala Morosini deoarece adăposteşte bustul lui
Francesco Morosini plasat într-o nişă în partea de jos. Amiralul Morosini a
fost comandant suprem al flotei veneţiene în timpul războiului împotriva
turcilor din 1684-1688 atunci când a reuşit să recucerească Peloponesul.În 1688
,Francesco Morosini devine doge .Tot Morosini a reuşit performanţa negativă de
a transforma templul antic al Parthenon-ului din Atena dintr-o clădire
funcţională într-o simplă ruină în urma bombardamentului său.
Sala
are o colecţie bogată ce include spade, halebarde, săgeţi şi arbalete. Pe
numeroase arme şi pe glafurile porţilor apare sigla CX ce aparţine Consiliului
celor 10.De notat este şi un tun de calibru mic de la mijlocul secolului al XVI
ea şi un archebuz cu 20 ţevi ,dintre care 10 mai lungi şi 10 mai scurte, ce
datează din secolul al XVII lea. Este un
adevărat strămoş al mitralierei cu ale sale 20 de ţevi.
A patra sală adăposteşte o surprinzătoare colecţie de arme mixte
ce includ baliste din secolul al XVI lea, proiectile de arme de foc, topoare şi
spade, archebuze din secolul XVII, aşa-zisele casete capcană numite cassetta
del diavolo care ascund în interior patru ţevi de pistol care la
deschiderea cutiei fac o explozie care eliberează o săgeată cu venin, instrumente de tortură, centuri
de castitate, o serie de arme de mici dimensiuni care puteau fi uşor ascunse.
Atunci când un doge înceta din viaţă ,porţile
Palatului erau ferecate,iar supravegherea lor era lăsată în grija unor
trupe de
arsenalotti, un personal înalt calificat şi diciplinat al complexului
Arsenalului, şantierul naval în care erau produse vestitele galere de luptă
veneţiene.Tot arsenalotti erau grupaţi în garnizoane de pază la nivelul Lojelor
Palatului pentru a asigura securitatea întrunirilor Marelui Consiliu mandatat
pentru alegerea unui nou doge.
După vizita prin cele patru săli am coborât din nou la etajul unu în
spaţiul destinat organelor judiciare . Aici pe o scară în uşoară coborâre am
ajuns pe un coridor care nu este altceva decât interiorul Punţii Suspinelor.
Puntea Suspinelor a fost realizată în 1614
pentru unirea Palatului Dogelui în care se aflau aşa numitele Închisori
vechi(Prigioni Vecchie) cu Închisorile Noi(Prigioni Nuove).Închisă
şi acoperită ,puntea are două coridoare despărţite de un zid.
Numele de Punte a Suspinelor este unul sugerat
de scriitorul englez Lord Byron în secolul al XIX lea şi vine de la condamnaţii
ce primeau sentinţa şi păşeau deznădăjduiţi spre închisori văzând pentru ultima
dată, printre gratiile Punţii Suspinelor, imaginea Lagunei Veneţiene ce simboliza pentru ei
libertatea.
Mediul neaerisit şi umed îţi provoacă un
disconfort pentru respiraţie. Chiar dacă atmosfera este încordată ,ea nu este una atât de înfricoşătoare.
Închisorile au fost construite prin secolul al XV lea cu ideia de a face
spaţiu deţinuţilor şi pentru a le oferi condiţii mai bune de detenţie în
comparaţie cu Închisorile Vechi. Multe secţiuni din Închisorile Noi contravin
însă acestor intenţii declarate. Multe celule sunt întunecoase şi sufocante
datorită lipsei aerisirii. Bineînţeles că
doar nu erau să facă închisori frumoase la fel ca sălile din palat.Coridoarele
lungi cu ronduri la cele patru laturi au
grupurile de celule dipuse înspre interiorul edificiului. Fiecare celulă era
acoperită cu plăci din lemn de zadă încrucişate şi bine bătute dealungul
pereţilor,podelelor şi a bolţilor.
Pe pereţi încă se mai disting unele scrieri ale deţinuţilor acoperite de
multele scrijeleli lăsate de vizitatorii recenţi care nu au avut altceva mai
bun de făcut dăcât să se remarce punându-şi numle pe zidurile de la închisori.Din gravurile
detinuţilor făcute cu cuie se mai pot descifra date ,semnături,
motivele condamnării,suspine către libertate şi chiar unele reflexii filosofice
sau citate din Biblie.
Acest edificiu
este unul dintre primele exemple în epocă de închisori izolate în blocuri de construcţii
şi destinate a fi închisori ale statului
M-am întors din nou pe
coridoarele Punţii Suspinelor ,iar apoi pe Scara Censorilor am coborât către
Curtea Interioară a palatului ,punctual final al incursiunii mele printre magnificele săli ale Palatului Dogilor.
Păcat că marii artişti ai Renaşterii şi Barocului nu sunt la fel de popularizaţi în mass-media precum sunt actualele
vedete ce nu au nici pe departe acelaşi
talent. De parcă în
acea epocă a omenirii plutea un geniu în
aer şi nimic nu era mai uşor decât să creezi capodopere pe bandă rulantă.
Nenumăraţii pictori
şi sculptori şi-au dăruit
geniul ,priceperea şi imaginaţia şi aproape toţi anii din viaţă pentru a
desăvârşi aceast palat al dogilor.
foto:Statuia Tetrarhilor
Am ieşit din palat pe aceiaşi
minunată Porta della Carta ,iar primul lucru care mi-a atras atenţia au fost Statuile Tetrarhilor, locul de
fotografie preferat al turiştilor atunci când ies din Palatul Dogilor. Dar
statuia nu repezintă doar atât.
Acest
grup statuar este poziţionat într-un colţ al faţadei Bisericii San Marco şi îi
reprezintă pe cei patru împăraţi ce compuneau tetrarhia,sistemul de guvernare al
Imperiului Roman instituit în 293 de Diocleţian ,pentru a eficientiza
administrarea provinciilor romane. Tetrarhia era compusă din doi împăraţi
seniori(augusti) Diocleţian şi Maximian şi doi împăraţi tineri(cesari)
Constantin şi Maxenţiu.
Grupul statuar transmite în primul rând
conceptul de tetrarhie şi mai puţin detaliile personale ale caracterelor
sculptate. Toţi tetrarhii sunt sculptaţi în acelaşi mod, neavând caracteristici
individuale. Augusti şi cesari care sunt prezentaţi îmbrăţisându-se în planuri
separate simbolizează unitatea şi stabilitatea . Porfirul din Egipt folosit ca
material pentru realizarea grupului statuar
simbolizează durabilitatea.Figurile compacte şi solide sunt modelate şi
stilizate .Sunt modele ce prefigurează stilul medieval.
Statuile sunt originare din
Palatul Philadelphion din Bizanţ şi au fost furate de veneţieni în timpul
jefuirii capitalei Constantinopol din cea dea A Patra Cruciadă din 1204.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu