Veneția , regina Adriaticii- jurnal de călătorie
San Marco, inima Veneţiei
I.Prima parte din vizita la Palatul Dogilor- sediul puterii Republicii Veneţiene
San Marco, acest nucleu al oraşului este un mediu aparte faţă
de toate celelalte spaţii vizitate până atunci. Nu poţi să pretinzi că ai
vizitat Veneţia dacă nu ai fost cel puţin o dată în această agoră veneţiană. Aici îţi este predată
adevărata lecţie de istorie a cea ce a însemnat Republica Veneţiană.
Acestă mare piaţă publică din San Marco se împarte în Piazzeta San Marco
şi Piazza San Marco.
foto: Palatul Zecca al Monetăriei Veneţiei
Ajuns pe debarcader, primul lucru pe care
l-am zărit au fost arborii vechii Grădini regale şi Palatul Zecca al Monetăriei
Veneţiei edificat între 1537 şi 1545 de
către arhitectul renaşcentist Jacopo Sansovino.
Intrarea în Palatul Zecca este opera lui Vincenzo
Scamozzi şi apare susţinută de doi atlanţi. Aceştia din urmă sunt statui de
bărbaţi în atitudine de efort folosiţi ca elemente de susţinere în locul
coloanelor.Iniţial Monetăria Veneţiei era la Rialto ,dar din 1277 pentru o mai
bună supraveghere Marele Consiliu ,organul superior de conducere al Veneţiei, a
hotărât mutarea acesteia la San Marco. Începând cu secolul al XV lea, aici
se produceau anual până la două milioane
de monezi în ducaţi de aur şi argint. Ducatul dea aur veneţian a
fost denumit şi zecchino începând din
secolul al XVI lea. Pe ducat era reprezentat dogele care se închină
în faţa Mântuitorului Iisus. Monetăria din Veneţia şi-a încetat activitatea în
1870 după anexarea Veneţiei la Regatul Italiei în 1866. În prezent funcţionează
ca un corp de clădire al Bibliotecii Sf. Marcu.
La Piazzeta San Marco m-am oprit pentru a admira
cele două coloane uriaşe din granit care se înalţă către cerul azuriu . Văzute de pe apă ele deţin
prim-planul tabloului Piazzetei.
Deoarece aici era locul obişnuit de execuţie al criminalilor de rând ,dintr-o superstiţie se spune că e de rău
augur să debarci între aceste două coloane.
Prima
coloana din stânga aparţine Sf.Teofil ,vechiul patron spiritual al
oraşului dinaintea Sfântului Marcu.
Sfântul ţine o suliţă în mână ,iar la piciore este crocodilul care se spune că
ar simboliza dragonul răpus de el.
Cea de a doua coloană are în vârful său Leul înaripat , simbol al
Sfântului Evanghelist Marcu , noul patron spiritual al Veneţiei al cărui moaşte
au fost aduse din Alexandria în 828
pentu a spori prestigiul Serenissimei Republici Veneţiene .
foto:Biblioteca naţională San Marco
Piazzeta San Marco este cuprinsă la dreapta de Palatul Dogilor ,iar la
stânga de Biblioteca natională a Sf . Marcu.
Primul lucru pe care îmi planificasem era să vizitez Palatul Dogilor,
centrul puterii politice ,militare şi judecătoreşti a Republicii Veneţiene. Acest edificiu a fost totodată palat ,senat
,tribunal şi închisoare.
Dogele Angelo Participazio(811-825)
este cel care a edificat în 812 această capodoperă a stilului Gotic Veneţian.
În următorii ani Palatul a suferit o serie de modificări succesive care l-au
transformat dintr-o fortăreaţă
cu turnuri de apărare aşa cum a fost ea lăsată de dogele Pietro I Orseolo(976-979) într-un palat elegant dar uşor
de apărat aşa cum a fost el resistematizat de către dogele Sebastiano Ziani(1172-1178).
foto: Palatul ducal
Conform retoricii veneţiene,
Palatul ducal trebuia să fie o expresie a relaţiei speciale pe care o avea
Serenisima Republică în raport cu cetăţenii săi, o relaţie de încredere şi
loialitate absolută. Veneţieni considerau această guvernare legitimă datorită
faptului că era expresia voinţei veneţienilor şi nu o impunere pe considerente
de drept divin aşa cum se întâmpla în alte oraşe medievale italiene.
În fapt alegerea Dogelui era expresia voinţei marilor familii de
aristocraţi veneţieni . În concluzie nu este vorba de o republică democratică
ci de una plutocratică. Se mergea totuşi pe premiza că aristocraţii veneţieni
aleg Dogele ţinând cont şi de opinia publică.
Înainte de a păşi
în interiorul Palatului Dogelui am încercat să surprind elementele deosebite
din înfăţisarea exterioară a palatului.
foto:Porta della Carta
Intrarea
principală în Palatul Dogilor se făcea printr-o construcţie monumentală în stil
Gotic floral numită Porta della Carta
localizată pe faţada dinspre Basilica di San Marco.
Decoraţiunile acestei porţi
monumentale includ colonete ,trefle ,statui şi
pe nelipsitul leul înaripat al Sfântului Marcu cu laba aşezată pe o
evanghelie deschisă. În faţa leului înaripat stă îngenuncheat dogele Francesco
Foscari(1423-1457) ,în timpul căruia a fost construită această poartă.Lucrarea
a fost executată în 1438 şi le aparţine arhitecţilor Giovanni Bon şi lui
Bartolomeo ,fiul acestuia.
Atunci când au construit această poartă , arhitecţii au urmărit să nu
dăuneze cu nimic unităţii faţadelor,al căror armonie nu este întreruptă de nici
o poartă de acces.
În sculptura Palatului Dogilor, Veneţia este întruchiparea Justiţiei
îmbracată în veşminte regale şi stând pe tronul Regelui Solomon flancată de lei
şi ţinând în mână o sabie şi o balanţă. Coloana masivă ce este localizată în colţul
Piazzetei şi care susţine întreaga structură de marmură are deasupra un
basorelief cu Judecata lui Solomon
executată de Bartolomeo Bon. Această lucrare este încărcată de simbolistică şi
transmite în fapt menirea Palatului Dogelui. Cum Veneţia era întruchiparea
Justiţiei aşa şi Palatul Dogilor trebuia să fie un palat al lui Solomon în care
să domine virtuţi ca
înţelepciunea,cumpătarea, prudenţa şi curajul . Cel puţin aceasta era politica
oficială a statului veneţian, dar unul este idealul şi alta e realitatea
dominată de intrigile palatului.La acest basorelief se sfârşeşte lunga colonetă
ce străbate fiecare colţ al edificiului.
Pe faţada dinspre Piazzeta am observat şi cele două coloane de marmură
roşie în care se citeau de obicei sentinţele de condamnare la moarte.
Pe cel de al treisprezecelea capitel al galeriei inferioare cu pornire
de la Sf. Marcu se pot sesiza opt despărţituri care coincid cu tot atâtea epoci
ale vieţii omeneşti. De alfel fiecare capitel înfăţişează ce va distinct. Sunt
prezentate himere, îngeri, copii, animale fantastice, scene biblice, evenimente
istorice. Toate sunt ornamentate cu ramuri şi frunze, acante şi flori.
Pe faţada cu deschidere înspre port (Molo) sunt şaptesprezece arcade ,iar
pe faţada din Piazzeta San Marco sunt optsprezece.
foto:Porta del Frumento
Accesul publicului în palat se face în intrarea dinspre Molo,numită
Porta del Frumento care tradus ar însemna Poarta Furajelor .Era numită astfel
deoarece Oficiul de furajare era foarte aproape .
Parterul găzduieşte Museo dell’ Opera şi vechile spaţii ale
bucătăriilor palatului pe al cărui loc se află acum o cafenea care dispune şi
de un spaţiu pentru expoziţii temporare.
Museo dell’Opera a luat fiinţă
în contextul lucrărilor de restaurare şi restructurare care au implicat cele
două faţade ale palatului şi capitelurile ce aparţin arcadelor de la parter şi
lojelor de sus.
Piesele originale aflate în degradare au fost
îndepărtate din structura palatului şi înlocuite cu nişte copii.
După o atentă restaurare ,originalele
au rămas să fie expuse în muzeu. În
total sunt 42 de capiteluri distribuite
ca exponate în şase camere străbătute de un vechi zid din blocuri de piatră ce
dateză încă de la prima construcţie a palatului. Aceste piese sunt capodopere
ale sculpturii veneţiene de secol al XIV lea şi al XV lea . Tot în aceste
camere sunt expuse fragmente de statui de faţadă cât şi alte
decoraţiuni şi lucrări arhitecturale.
Aceste lucrări nu sunt simple decoraţiuni ci
au încorporata o semnificaţie articulată alegorică, religioasă, morală şi
politică pe care fără îndoială că societatea veneţiană de secol XIV şi XV o
înţelegea mai uşor decât noi.
Capitelurile pe care le-am observat aveau
fiecare un înţeles special formând aproape un poem epic sculptat in piatră şi
populat de oameni, semne zodiacale, mituri,simboluri, vicii şi virtuţi grupate
în poveşti şi fabule, parabole religioase şi demonstraţii,alegorii morale şi
sfaturi. Ca într-un stil tipic medieval sacrul era amestecat cu
profanul,istoria cu legenda,iar astronomia cu
astrologia. Nu poţi trece în grabă fară să te opreşti si să contempli aceste
exponate remarcabile.
Din muzeu pătrunzi direct în marea curte interioară
a Palatului Dogilor. Printre primele lucruri pe care le-am observat când eram
încă sub arcadele curţii interioare a fost gondola acoperită , ambarcaţiunea
tradiţională veneţiană şi origanalul statuii Sf .Teofil ,ucigând crocodilul.
În mijlocul curţii poţi remarca gurile celor două rezervoare de apă lucrate de Nicollo de Conti şi Francesco Alberghetti
.Una este din 1556, iar cealaltă din
1559. Pe lângă nelipsiţi grifoni ,himere şi sirene,ornamentele de pe
rezervoarele de apă prezintă subiecte acvatice inspirate din biblie. Nişte
puţuri de apă care trebuiau să fie unele obişnuite sunt transformate în lucrări
de artă datorită imaginaţiei şi gustului rafinat al artiştilor. Până şi
interiorul fântânii este împodobit cu plăci de bronz şi arabescuri.
foto: Scara Giganţilor
Lângă Porta della
Carta se deschide în curte Scara
Giganţilor care îşi trage numele de la cei doi coloşi care îi reprezintă pe
zeul războiului ,Marte şi pe zeul comerţului ,Neptun. Această scară triumfală
ce aparţine Renaşterii a fost realizată între 1483 şi1491 din marmură alba
decorată cu arabescuri şi trofee puţin reliefate.
Cele două statui gigantice ale
lui Marte şi al lui Neptun au fost realizate de Sansovino în 1565 şi
simbolizează puterea şi dominaţia Veneţiei atât pe mare cât şi pe uscat.
Tot aici avea loc ceremonia de investitură
a dogelui care urma să ocupe cea mai înaltă magistratură a statului. Dogele
urca până la capătul scării Giganţilor unde
primea cornul ducal ,simbolul puterii. După ce i se aşeza pe cap cornul ducal
,dogele jura să apere şi să respecte Constituţia Serenissimei Republici
Veneţiene.Pe lângă cornul ducal îmbracat peste o scufie de culoare albă, dogele avea o mantie de brocart aurită.
În procesiunile Dogelui se remarcau şi alte
simboluri ale puterii cum ar fi spada ceremonială , o mare umbrelă parasolar,
cele opt steaguri cu leul înaripat al Sfântului Marcu şi cele opt trâmbiţe de
argint. Procesiunea dogelui era asemănătoare unui ceremonial papal.
Scăra Giganţilor realizată de arhitectul
Antonio Rizzo are la baza sa Arcul Foscari dedicat dogelui Francesco Foscari . Construcţia are o faţadă
cu ornamente în stil Baroc de prin 1607 . Pe această faţadă sunt amplasate
statui din Grecia Antică ce reprezintă războinici, oratori şi divinităţi.Cel
care iese cel mai mult în evidenţă este marele orologiu ornat cu aur. Este un
adevărat arc triumfal construit din piatră adusă din Dalmaţia şi marmură roşie
de Verona. Arcul este legat de Porta della Carta printr-un hol de intrare numit
androne Foscari construit în timpul
Renaşterii.
Se remarcă deoparte şi de alta copiile celor două
statui magnifice
al lui Adam şi a Evei scupltate de Antonio Rizzo în stil renaşcentist. Eva
artistului renaşcentist manifestă un farmec şi o timiditate gotică . Atitudinea
ei ingenuă este cea care atrage cel mai mult privitorul.Originalele celor două
statui sunt în Sala Liago de la
primul etaj al palatului.
În apropierea Scării Giganţilor
se află o inscripţie încadrată cu ornamente şi figurine lucrate de Alessandro
Vittoria . Inscripţia evocă trecerea lui Henric al III lea prin Veneţia.
La deapta Scării Giganţilor se deschide Curtea Senatorilor, o curte
creată în secolul al XV lea ,unde
senatorii se adunau în aşteptarea reuniunilor de guvern.
Scala dei Censori se deschide sub un portic
aflat în parte opusă Scării Giganţilor. Această scară realizată în 1525 m-a dus direct la Piano delle Logge, etajul la care se află
lojele. De la loje îţi poţi face o vedere de ansamblu asupra Curţii interioare
şi a Piazzetei San Marco.
Lojele sunt cele care dau acea notă de originalitate Palatului Dogilor ,
făcându-l mai luminos şi mai elegant.Încerc să-mi imaginez cât de frumos era pe
vrema Serenissimei Republici să stai aici şi să priveşti la peisajul din port ,
să vezi cum debarcau vasele negustorilor sau a delegaţiilor străine care
vizitau Veneţia , dar şi elegantele gondole care se unduiau pe valurile
lagunei. Un adevărat peisaj desprins parcă din tablourile impresioniştilor. Pe
toată perioada Republicii în portul din faţa Piazzetei şi a Palatului Dogilor
numit Molo stătea o galeră a marinei
militare veneţiene cu rolul de a supraveghea şi de a proteja palatul şi calea
de acces pe Grand Canale.
Tot la nivelul lojelor se întâlnesc
o serie de spaţii minore destinate administraţiei şi al unor servicii
ale palatului.
Este vorba de Salla del Scrigno
, sală în care era păstrată Cartea de Aur(Libro d’Oro) în care erau înscrise numele familiilor de nobili
veneţieni. Tot aici era şi Cartea de Argint în care erau înscrise numele
tuturor cetăţenilor veneţieni cu drepturi depline care puteau ocupa posturi în
administraţie.
Lângă
Salla del Scrigno se afla un alt spaţiu administrativ numit Salla
della Milizia da Mar în care se recrutau membrii echipajelor galerelor de
luptă ale flotei veneţiene.
Tot la etajul lojelor se găseau spaţiile câtorva organe de judecată
administrativă ce aparţineau complexului sistem judiciar veneţien.
Prima dintre aceste săli era Salla
dei Censori destinată magistraţilor însărcinaţi cu menţinerea moralei
publice şi reprimarea corupţiei din administraţia statului.
Cea de a doua sală ale organelor juridice din administraţie era Sala
dell'Avogaria de Comùn destinată
avocaţilor comunali care vegheau la respectarea prevederilor constituţionale.
Când te îndrepţi spre etajele superioare ai şansa să observi scuptate în
ziduri aşa zisele guri de leu sau
guri ale adevărului( Bocche della Verita )
în care cu începere din secolul al XVI lea funcţionau ca nişte cutii poştale în
care erau introduse denunţuri anonime legate de crime şi fraude. Astfel de guri
ale adevărului erau răspândite prin tot oraşul. Aceste denunţuri erau
investigate de magistraţi şi erau folosite după caz ca probe la procese.
Pentru a urca la primul etaj şi
la celălalt etaj superioar al palatului am urcat Scala d’Oro
. Numele de Scară de aur provine de la stucaturile aurite cu care este decorată
bolta scării. Scara de aur este o capodoperă al lui Sansovino din secolul al
XVI lea şi era destinată magistraţilor şi altor pesoane nobile în stat. Pentru
amuzament ,toţi ar trebui să ne simţim onoraţi că suntem trataţi ca nişte
magistraţi.Dacă în palat am intrat pe Poarta furajelor de data asta urcăm pe
Scara de Aur.
Primul etaj al Palatului Dogilor este ocupat de apartamentele Dogelui şi
de spaţiile rezervate reuniunilor şi scrutinelor Marelui Consiliu.
Apartamentele Dogelui ocupă un spaţiu
relativ restrâns din etajul unu al palatului. Spaţiul de locuit era
utilizat în funcţie de necesitaţile de moment ale dogelui.În fapt din momentul
alegerii sale şi confirmarea sa în funcţie de către Marele Consiliu, Dogele
devenea un fel de prizonier al propriei sale condiţii , fiind în permanenţă
controlat şi supravegheat chiar şi în spaţiul privat.Se zice că fiecare cameră
a Apartamentelor Dogelui avea orificii în zid prin care se ascultau
conversaţiile Dogelui.
Principalele limitări ale puterii Dogelui erau că nu putea să se plimbe
neînsoţit printre populaţie, nu beneficia de gărzi de corp proprii, nu putea
avea altă reşedinţă decât Palatul ducal ,nu avea voie să deţină proprietăţi în
ţări străine, darurile pe care le primea
de la alţi demnitari străini sau veneţieni se duceau în trezoreria Republicii,
nu putea acorda audienţe sau să deschidă propria corespondenţă fără a avea
lângă el cel puţin patru consilieri ducali. O mare parte din cheltuielile
pentru întreţinerea palatului şi pentru buna desfăşurare a prerogativelor sale
erau suportate din propria sa avere.
Chiar şi când deceda, un doge nu avea parte de doliu naţional deorece veneţienii considerau
că în ciuda faptului că Dogele a murit , Signoria trăieşte.
În ciuda tuturor acestor îngrădiri ale puterii sale ,Dogele ocupa cel
mai mare rang în ierarhia Veneţiei şi beneficia de un prestigiu pe care toţi
aristocraţii veneţieni doreau să-l
atingă.
Principalele prerogative ale Dogelui erau de reprezentant oficial al
statului veneţian în ceremoniile publice şi în relaţiile diplomatice cu alte
state şi de comandant suprem al armatei veneţiene pe timp de război. În rest
Dogele se limita la prezidarea consiliilor Republicii în care votul său avea
aceiaşi valoare ca al oricărui aristocrat veneţian membru al Signoriei.
În baza doctrinei cezaropapiste al Imperiului Roman Oriental ,Dogele
îndeplinea şi funcţia de Şef al Bisericii San Marco.
Dar că să poţi înţelege cum îşi dăsfăşura viaţa cotidiană Dogele cel mai
bine este să-i vizitezi
apartamentele. Aşa că vă voi descrie cum se prezentau
apartamentele dogelui. Încăperile sunt lipsite de obiecte de mobilier datorită
faptului că o mare parte din el a fost sustras de soldaţii lui Napoleon o dată
cu ocuparea oraşului în 1797.
Intrând într-un
atriu, la stânga se succed camerele ce compuneau aceste apartamente:
·
Sala degli Scarlatti era spaţiul destinat Consilierilor Ducali.Denumirea
de Scarlatti provine de la culoarea stacojie pe care o aveau veşmintele
acestor consilieri ai Dogelui.
·
Sala degli Scudieri destinată
purtătorilor stemei ducale ,numiţi scuddieri .Aceştia erau numiţi pe viaţă
de către Doge,iar opt dintre ei trebuiau să-i stea oricând la dispoziţie.
·
Sala dello Scudo era sala în care era păstrată stema Dogelui(scudo)care
guverna .Stema Dogelui era adusă aici atunci când primea audienţe şi oaspeţi.
Stema actuală expusă este cea al lui dogelui Ludovico Manin(1789-1797) , ultimul doge veneţian. Este cea mai mare cameră
a apartamentelor ducale , ocupând în lăţime toată această aripă a
palatului.Fiind folosită ca o cameră de oaspeţi ,doi pereţi ai acesteia sunt tapiţaţi
cu mari hărţi geografice care subliniază tradiţia veneţienilor de exploratori aflaţi
în permanentă căutare de noi rute comerciale ce stateau la baza puterii
veneţiene.Cele patru hărţi geografice sunt o reconstituire din 1762 a hărţilor
originale mistuite de incendiu 1483.Sunt reprezentări ale Italiei şi lumii
mediteraneene,Europei, ale Asiei Mici
,Africii şi ale Asiei lui Marco Polo.
Aici poţi
observa ruta lui Nicolo şi Antonio Zen care au reuşi să ajungă până în
Groenlanda, drumul lui Pietro Querini până la fiordurile Norvegiei unde a
naufragiat, descoperirea Insulelor Capului Verde de către Alvise da Mosto
Nu putem uita de călătoria asiatică al lui Marco Polo până la curtea
chineză.
Jurnalul lui Marco Polo,chiar dacă iniţial nu
a fost luat în serios de veneţieni, descrie în detaliu coordonatele geografice
ale regiunilor din Asia centrală şi China precum şi tradiţiile societăţii
asiatice prin care a trecut.Prin mărturia sa , Marco Polo a deschis noi
orizonturi de explorare pentru europeni al imensului continent asiatic. În
celaşi timp a fost deschis şi apetitul de studiere a obiceiurilor acestor
mistice societăţi asiatice.
În centrul
sălii sunt puse două globuri pământeşti , unul cu suprafaţa Terrei şi unul cu
sferele cerurilor.
·
Sala Grimani este numită aşa datorită faptului că în centru
plafonului are pictat blazonul familiei Grimani, o ilustră familie de
aristocraţi veneţieni din rândul căreia au fost aleşi trei dogi. Marino
Grimani(1595-1605) este
cel care a comandat picturile.Sala are
deasemenea un frumos şemineu decorat cu blazonul dogelui Agostino Barbarigo
(1486-1501). Impresionează deasemenea tabloul Leului înaripat
al Sfântului Marcu cu labele din spate pe mare şi cu labele din faţă pe uscat
,lucru care simboliza dominaţia Veneţiei pe ambele planuri. Pictura aparţine
artistului Vittore Carpaccio.
·
Sala Erizzo numită după dogele Francesco Erizzo(1631-1646) decorată asemănător sălii precedente
·
Sala Priuli sau Sala Stucaturilor recunoscută pentru
stucaturile ce împodobesc bolta şi lunetele. Sala mai este denumită după dogele
Antonio Priuli(1618-1623) al cărui blazon se remarcă pe şemineul ornamentat
deasemenea cu tot felul de motive alegorice. În sală mai sunt şi picturi cu
momente din viaţa lui Iisus Cristos şi deasemenea un portret al regelui francez
Henri al III lea cea a avut parte de o primire fastuoasă în 1574 atunci când a
vizitat Serenissima Republică.
Sala Grimani,
Erizzo şi Priulli reprezintă cele trei spaţii private ale Dogelui
·
Sala Filosofilor numită astfel după cele 12 portrete de folosofi
antici adăpostiţi aici prin secolul XVIII şi înlocuiţi ulterior cu portrete de
dogi.
·
Sala Corner adăposteşte multe portrete ae dogelui Giovanni
Corner(1625-1629) al cărui
nume îl şi împrumută.Are un frumos şemineu din marmură de Cararra .
Aceste ultime 2 săli şi Sala Portretelor nu
îndeplineau o funcţie specifică, fiind la dispoziţia Dogelui şi a familiei sale
în funcţie de nevoile de moment şi activităţile desfăşurate.
Pe latura
opusă Apartamentelor Dogelui se află săli ale organelor de judecată :
·
Sala del Magistrato
alle Leggi găzduia Magistratura
dei Conservatori ed esecutori delle leggi e ordini degli uffici di San Marco e
di Rialto care supraveghea normativele ce reglementau profesia de avocat.
Era condusă de 3 membri din familiile patriciene veneţiene .
·
Sala della Quarantia
Criminal era curtea
de judecată înfiinţată în secolul al XV leapentru judecarea cazurilor de drept
penal. Era una dintre cele mai importante instanţe de judecată, fiind
constituită din membrii ai Senatului care deţineau puteri legislative.
·
Sala della Quarantia
Civil Vecchia era instanţa
de judecată ce se ocupa de cazurile de drept civil din Veneţia.
Pană în
secolul al XV lea exista o singură Quarantia
care avea rolul de Tribunal Suprem(Supremo
Tribunale della Quarantia), fiind constituit din 40 de membri.
·
Sala dell'Armamento sau Sala Gauriento ,o sală care în trecut
era legătă de Armeria de la etajul superior. Are o frumoasă frescă a Paradisului
pictat de artistul padovan Gauriento ,degradată de incendiul din 1577.
Aceste instanţe de judecată
erau conectate între ele de Sala Liago care erau un fel de colidor în
care se întâlneau membri familiilor patricieni veneţiene ale Marelui Consiliu
în intervalul discuţiilor despre afacerile de stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu