Ce ascunde Moscova subterană?
Existenţa în paralel cu reţeaua publică de metrou, a unui sistem de tunele
şi centre de comandă secrete a stârnit de mult interesul multor cercetători . Această reţea subterană
secretă cunoscută sub numele de Metroul 2 a fost proiectată pentru a asigura
funcţionarea guvernului sovietic în condiţiile unui război nuclear. Principala
sursă de informaţii referitoare la instalaţiile subterane secrete ale Moscovei
provin din Raportul Departamentului american al Apărării publicat în 1991.Conform
raportului, Metroul 2 leagă locaţii
strategice din Moscova şi adăposteşte un adevărat oraş subteran.
Detalii despre metroul din Moscova
Lucrările la metroul din Moscova
au debutat în prima parte a anilor’ 30. Industrializarea forţată a URSS a avut
ca efect o creştere rapidă a populaţiei oraşelor sovietice şi în special a Moscovei. Infrastructura capitalei sovietice
trebuia remodelată pentru a face faţă
forţei de muncă în creştere.
Cel care a planificat şi a
supravegheat construcţia reţelei de metrou moscovite a fost Lazăr Kaganovici ,
descendent dintr-o familie de evrei ucraineni , care va deveni treptat unul
dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai lui Stalin. Kaganovici, în calitatea
sa de preşedinte al Sovietului orăşenesc al Moscovei şi ulterior de Comisar al
Poporului pentru Transporturi(începând cu 1935), a fost principalul responsabil
de reconstrucţia Moscovei din anii’30 .
Planul de construcţie a metroului
moscovit a fost aprobat de conducerea sovietică pe 21 martie 1933 şi era
prevăzut iniţial să aibă 10 linii cu lungime totală de 80 km. Metroul din
Moscova a fost inaugurat oficial pe 15
mai 1935, cu 13 staţii pe o lungime de 11 kilometri.
Actuala reţea de metrou din
Moscova are 190 de staţii pe o lungime totală de 317,5 km. Cea mai adâncă secţiune are 74 de metri .
Metroul din Moscova ocupă locul 2 în topul celor mai aglomerate reţele de
metrou din lume, după cel din Seul.
Primul metrou din URSS nu trebuia
să fie doar un simplu mijloc de transport rapid pentru proletariat , dar şi o
dovadă a faptului că statul sovietic era capabil să depăşească democraţiile
occidentale. Metroul din Moscova trebuia să fie mai bun, mai eficient şi mai
frumos în comparaţie cu oricare reţea de metrou existentă.
Elementele arhitecturale deosebite
ale fiecărei staţii de metrou trebuiau să reflecte conceptul socialist asupra
artei. Conform acestui concept, arta aparţinea fiecărui cetăţean şi trebuie ca
urmare să fie afişată în primul rând în
spaţiile publice. În viziunea conducerii sovietice , arta trebuia să fie
prezentă în viaţa cotidiană. Nimic nu era mai convingător decât metroul din
Moscova pentru a demonstra această idee.
Viteza cu care trebuiau să fie
construite liniile de metrou a determinat apariţia numeroaselor accidente
de muncă mortale . Majoritatea muncitorilor erau tineri aduşi de la sate . Deasemenea se
spune că majoritatea celor care lucrau la metrou , erau voluntari. Materialele de construcţiii costisitoare au
fost folosite din ambundenţă , în ciuda faptului că lucrătorii trăiau în barăci
de lemn fără electricitate şi apă. Prima linie inaugurată în 1935 era pe
traseul Parcul Culturii –Sokolniki.
Extinderea reţelei de metrou din
Moscova nu a încetat nici în timpul războiul , când o parte din staţii au fost folosite şi ca
adăpost în timpul bombardamentelor.În ciuda crizei financiare globale ce a
debutat în 2007 , proiectele de dezvoltare a reţelei de metrou din Moscova au
continuat.
Misterele metroului din Moscova- linia de metrou comandată de Stalin
Harta Metroului-2 furnizată în raportul Departamentului Apărării din 1991
Paralel cu sistemul public de
metrou , se presupune că ar exista o reţea de metrou secretă al cărei
construcţie a fost ordonată de către Stalin. Metroul 2 este numele sub care
este cunoscută această reţea secretă de tuneluri şi buncăre de comandă.
Se afirmă faptul că Metroul 2
este mult mai lung decât cel public şi are o adâncime care merge până la 200 de
metri. Spionajul american presupune că
Metroul-2 leagă Kremlinul de sediul FSB(ex-KGB), aeroportul Vnukovo-2 şi de un
presupus oraşel subteran la Ramenski. Se spunea deasemenea că Stalin avea acces
la această reţea secretă de metrou , chiar de la vila sa situată în afara
Moscovei. Există diferite teorii referitoare la stadiul actual de dezvoltare al
Metroului 2.
Unii afirmă că orice construcţie
la Metroul 2 a fost stopată o dată cu moartea lui Stalin în 1953. Alţii însă
susţin că reţeaua secretă de metrou se extinde
având ca paravan proiectele de dezvoltare a sistemului public de metrou.
Se presupune faptul că oraşul
subteran de la Ramenki poate găzdui aproximativ 30000 de persoane , având
totodată şi centru de comandă alternativ pentru comandanţii din armata rusă.
Acest complex subteran se crede că a fost finalizat la mijlocul anilor’70 ,
fiind capabil să asigure condiţii de viaţă pentru mii de oameni ,pe o perioadă de aproximativ 30 de ani. Conform
surselor americane , oraşul subteran de la Ramenki ar avea depozite uriaşe de
alimente , generatoare şi locuri de dormit amenajate.
Cele mai multe dovezi ale
existenţei Metroului 2 vin de la
Departamentul Apărării al SUA. Raportul Departamentului Apărării din 1991 intitulat Military
Forces in Transition ,în care se menţionează o reţea extinsă de instalaţii
subterane care tranzitează Moscova şi suburbiile sale. Raportul susţine că
această reţea subterană secretă era menită să asigure funcţionarea guvernului
sovietic în cazul unui război nuclear. Actualul administrator al acestei reţele
subterane secrete se presupune că ar fi
Ministerul Apărării.
Mulţi cetaţeni ruşi cred în
existenţa Metroului 2 şi îl consideră ca pe o dovadă a paranoiei de care
suferea vechiul regim sovietic.
Bibliografie
Daniel Smith ,
100 Places You Will Never Visit: The
World's Most Secret Locations , Ed. Quercus ,Londra, 2012.
http://www.atlasobscura.com/articles/subterranean-secrets-moscow-s-metro-2-and-the-diy-subway-system
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu