Veneția , regina Adriaticii- jurnal de călătorie
Călătoria pe canalul Giudecca şi încheierea sejurului veneţian
La întoarcerea în Piazzale de Roma am mers din nou cu vaporetto, dar de
data aceasta pe un alt traseu.Am traversat Bazinul San Marco spre canalul
Giudecca situat in sestiere Dorsoduro.
Înainte de a intra pe canal eşti întâmpinat de insula San Giorgio
Maggiore. Biserica San Giorgio Maggiore ocupa întreaga insulă încă din secolul
al IX lea.Insula era cunoscută înainte de acest secol sub numele de Isola dei
Cipressi(Insula Chiparoşilor).Pe acest loc a fost o dată o vie , un crâng de
chiparoşi şi o moară.
Dogele Tribuno Memmo a dat apoi
terenul pentru înfiinţarea în 982 a unei mânăstiri benedictine şi a unei
biserici cinci ani mai târziu.După aducerea Moaştele Sfântului Ştefan din Constantinopol prin anul 1109 , insula
San Giorgio Maggiore a devenit un loc de pelerinaj pentru Doge şi Signoria Veneţiei
la fiecare sărbătoare anuală a Sfântului Ştefan.Totul se transforma într-un
adevărat festival în care veneţienii obişnuiau să lanseze în apele bazinului
San Marco ,mii de candele aprinse. Obiceiul s-a ţinut până la sfârşitul
Republicii Veneţiene în 1797.
foto: biserica San Giorgio Maggiore
Mânăstirea a fost puternică afectată de un
cutremur produs în 1223 şi apoi reconstruită de dogele Pietro Ziani(1205-1229)
care apoi şi-a găsit un refugiu aici după ce a abdicat. De altfel aici a fost
şi înmormântat.
Anul 1553 a marcat o extindere a Bisericii şi
o înlăturare a elemetelor gotice de către arhitectul Palladio.Faţada
originală a Bisericii San Giorgio
era înspre direcţia Pieţei San Marco.
Faţada nouă a fost finalizată în 1610 după moartea lui Palladio, de către
arhitectul Simeone Sorellla.
Clopotniţa bisericii depăşeste 60 de metri. Cea iniţială se găsea
în faţa bisericii ,dar s-a prăbuşit în 1442 în urma unei furtuni şi a fost
reconstruită. Actualul turn al clopotniţei este din 1729 ,fiind poziţionat în
spatele bisericii. Se pare că nici acesta nu a fost bine construit deoarece s-a
prăbuşit din nou 1774 ,fiind necesară o nouă reconstruire în 1791.
Mânăstirea benedictină îşi
găseşte şi ea spaţiu pe această bucată de pământ îngustă. Aici a fost şi
refugiul lui Cosimo de Medici , atunci când a fost exilat din Florenţa în 1433
. Edificiul este împărţit în două corpuri de mânăstire. Un corp de mânăstire a
fost edificat între 1517 şi 1540 şi poartă numele de Mânăstirea Copacilor de
Dafin . Celălalt corp de mânăstire este iniţiat de Palladio în 1579 şi
finalizat abia în secolul al XVII lea. Se numeşte Mânăstirea Chiparişilor.
Prin 1951, Mânăstirea a fost preluată şi restaurată de Contele Cini,un iubitor de artă. Acesta i-a
pus numele de Mânăstirea San Giorgio ,în memoria fiului său Giorgio ucis
într-un accident aviatic .În prezent aici se ţin conferinţe şi seminarii .
foto:Ospedale degli Incurabili
Printre primele clădiri pe care le vezi atunci când te plimbi cu
vaporetto pe canalul Giudecca este fosta clădire Ospedale degli
Incurabili(Spitalul Incurabililor) ridicat pe
Fondamenta delle Zattere ,limita meridională a Veneţiei situată în
sestiere Dorsoduro. Actualmente este sediul Academie de Arte Frumoase din
Veneţia. Planul arhitectural al vechiului spital se pare că îi aparţine
cunoscutului arhitect veneţian Jacopo Sansovino şi este executat în secolul al
XVI lea. Fatadă este făcută din piatră de Istria lipsită de ornamente. După Venirea lui
Napleon Bonaparte , vechia clădire a fost pe rând orfelinat , depozit şi apoi
tribunal de minori. Din anii’90
găzduieşte Academia de Arte Frumoase.
foto:Chiesa dei Gesuati
Nu departe de Ospedale se află Biserica Gesuati. Denumirea de Gesuati
se referă la călugării iezuiţi care au construit aici prima biserică însoţită
de o mânăstire.Călugări dominicani au preluat din 1669 edificiul şi l-au adus
pe arhitectul Giorgio Massari pentru a extinde biserica. Lucrările arhitectului
Massari desfăşurate între1726 şi 1743 au avut loc în partea de est a vechii
biserici Santa Maria della Visitazione. Aceasta din urma a fost transformată de
Massari în bibliotecă.
Faţadă lui Massari în stil Rococo conţine patru mari statui ale
virtuţilor. Planul bisericii include o singură navă la care se leagă lateral
trei capele. Biserica Gesuati este una dintre edificiile care ies cel mai bine
în evidenţa celui care călătoreşte pe canalul Giudeca.
foto:Le Zitelle
O altă biserică bine cunoscută cu deschidere înspre canal este şi
Biserica Le Zitelle(Biserica Fecioarelor).Este numită aşa datorită faptului că
aici era cândva un azil de care se îngrijeau călugăriţe. Se pare că acest
edificiu a fost înfiinţat de un grup de femei din familii nobile veneţiene ca
adăpost pentru fetele provenite din familiile sărace. Arhitectura din secolul al XVI lea îi
aparţine cunoscutului architect Andrea Palladio. Faţada bisericii este flancată
de cele două aripi de clădire aparţinând mânăstirii care se află în
spatele bisericii.
foto:Biserica Redentore
Pe malul insulei Giudeca se remacă Biserica Redentore(Mântuitorul). Pentru lucrările de aici , Republica Veneţiei
la adus ca arhitect pe Palladio pentu a construi un lăcaş de cult care să
comemoreze sfârşitul epidemiei de ciumă din 1576 care a lăsat 50000 de victime
în rândul veneţienilor , printre ele şi marele pictor Tiţian.Biserica a fost ridicată între 1577 şi 1592 şi este
considerată una dintre cele mai bine executate lucrări ale arhitectului
Palladio. Scările cu fastuoasa balustradă şi poartă monumentală desenată pentru
procesiuni îl fac pe privitor să admire acest edificiu chiar din depărtări.
Festivalul Redentore care include un pelerinaj în acest loc a continuat
să fie ţinut şi în zilele noastre , fiind marcat în fiecare a treia duminică
din iulie. Atunci este amplasat un pod
de pontoane de la Fondamenta Zaterre care să faciliteze desfăşurarea
procesiunii. În timpul Republicii , în fruntea pelerinilor mergeau Dogele şi
Signoria. În fiecare an la închiderea festivalului se organizează şi un
grandios spectacol de artificii.
Din categoria edificiilor cu
valoare arhitecturală văzute pe canalul Giudecca se numără Palatul Mocenigo,
Palatul Clary şi Palatul Giustinian Recanati.
Palatul Mocenigo de pe insula Giudecca era unul din palatele de
vacanţă ale familiei de nobili Mocenigo construit în secolul al XVI lea. Se
pare că dogele Alvise Mocenigo(1570-1577) obişnuia să locuiască vara în acest
loc înainte de a deveni doge.
Între secolele al XVII lea şi al
XIX lea , Palatul a suferit multe modificări care i-au şters elementelele
arhitecturale originale , ajungând să aibă forma de astăzi.Actuala construcţie
are două etaje cu o faţadă extinsă în lungime. Primul etaj prezintă o serie de
mici ferestre pătrate în centrul căreia se găseşte un portal mic şi slab
ornamentat în comparaţie cu cel aparţinând palatului original. Etajul superior
se caracterizează prin opt ferestre lungi şi boltite cu balustrade din fier
forjat şi figuri sculpate în locul cheii de boltă. Faţada sudică se deschide în
grădina privată a palatului.Chiar şi în trecut ,insula Giudecca era deasemenea
o zonă cu grădini şi case de vacanţă destinate odihnei şi studiului.
Palatul Clary este o
clădire din secolul al XVII lea care începând din secolul XIX devine
proprietatea familiei căreia îi poartă numele. Faţada sa aparţinând stilului
Renaşterii târzii se dezvoltă pe trei etaje la care se adaugă un mezanin. La
parter se deschide un mare portal dreptunghiular care este dominat de două steme sculptate în
pereche. Toate ferestrele sunt dispuse simetric ,iar la primul etaj se deschide
un balcon compus din mici coloane ionice dotate cu o balustradă din piatră înfrumuseţată
cu statuete de lei. Mezaninul are mici ferestre pătrate care sunt dispuse simetric şi parcurse de o
cornişă cu denticuli . Aceste palate de pe canalul Giudeca au decoraţiuni
destul de simple în comparaţie cu somptuoasele edificii de pe Grand Canale.
În
stânga Palatului Clery se află Giustinian Recanati. Acest palat este
proprietatea din Dorsoduro a ilustrei familii de patricieni veneţieni
Giustinian. Este edificat în secolul al XVI lea pentru a fi reşedinţa unei
ramuri din familia Giustinian legată prin uniune matrimonială de familia de
nobili Morosini. Din secolul al XVII lea
palatul este moştenit de familia de patricieni veneţieni Recanati înrudită prin
legături de sânge cu Giustinian.
Palatul Giustinian Recanati este compus din trei etaje . Faţada se
deschide la parter printr-o poartă monumentală ce are deasupra sculptată în
piatră blazonul familiei Giustinian. La etajul unu se evidenţiază deschiderile
identice însoţite de balcoane de piatră ce se înscriu în cadre dreptunghiulare
.Mezaninul se prezintă la fel ca şi cel de la palatul Clery,având ferestre
pătrate peste care vine o cornişă cu
denticuli . Faţada palatului se încadrează într-un stil neoclasicist din
secolul al XIX lea.Stucaturi din secolul al XVIII lea decorează interiorul
palatului.
Printre palatele care trasează linia arhitecturală a canalului Giudeca
este şi unul din palatele ce aparţin unei cunoscute familii de nobili veneţieni
pe numele Molin. Cel mai ilustru membru al acestei familii este dogele
Francesco Molin(1646-1655). .Exacta
locaţie a acestui palat este la San Basegio .Este vorba de o construcţie din
secolul al XVI lea al cărei structură este caracteristică edificiilor de locuit
al burgheziei mijlocii veneţiene din secolul a XVI lea.
Diversele
apartamente ale palatului organizate în jur sunt puse bine în valoare de o
lumină centrală. Construcţia beneficiază de trei etaje şi două mezanine ,unul
deasupra parterului şi celălalt la mansardă.Pe suprafaţa deteriorată a faţadei
se văd cărămizile datorită faptului că tencuială de nuanţă roşie a căzut
afectată de timp şi mai ales de umezeala foarte accentuată a lagunei veneţiene.
Parterul beneficiază de opt intrări reprezentate de nişte simple portale
dreptunghiulare. Există şi două intrări principale poziţionate central pe cele
două faţade ala Palatului Molin.
Faţa în faţă cu Palatul Molin , pe celălalt mal aparţinând insulei
Giudeca se înalţă Palatul Molino Stucky(foto sus) construit în 1895 de economistul
Giovanni Stucky, cu rădăcini într-o familie nobilă elveţiană. Edificiul este un
bun exemplu de arhitectură neogotică aplicată unei clădiri industriale aşa cum
este această moară. Construcţia intră într-un
contrast cam deranjant datorită
dimensiunilor sale anormale în comparaţie cu arhitectura tradiţională veneţiană.
Din secolul al XX lea clădire intră în degradare ,iar relativ recent în 2003 a
trecut şi printr-un incendiu de proporţii care a necesitat o reconstruire a
părţii centrale distruse în incendiu.
Pe lângă peisajele zărite din vaporetto ,Veneţia are farmecul său şi
atunci când o străbaţi pas cu pas. De aceia înt-una din zilele pe care le-am
petrecut în Veneţia am hotărât să parcurg pe jos un traseu până în Piaţa San
Marco.
De la acelaşi punct de plecare Piazzale di Roma ,am traversat Ponte del
Prefetto ajungând la Palatul Foresti Papadopoli ce se află înt-o zonă cu spaţii
verzi numită Grădinile Papadopoli.Edificiul este conceput în secolul al XVI lea
pentru familia de origine greacă Papadopoli al cărei rădăcini sunt identificate
în insula Corfu. Papadopoli era una dintre cele mai înstărite familii din
Veneţia. Aceiaşi familie era deasemenea proprietara Palatului Papadopoli situat
pe Grand Canale . Acest Palat Foresti Papadopoli are atâtea modificări de
arhitectură pe faţadă încât aproape că nici nu-i mai distingi stilul.
foti:Biserica San Nicola da Tolentino
Din acest punct am traversat Ponte dei Tolentini pentru a ajunge în
Campo dei Tolentini din sestiere Santa Croce. Aici am putut vedea Biserica San
Nicola da Tolentino. Lăcaşul religios dedicat lui San Nicola da Tolentino a
fost construit între anii 1590 şi 1602 de către arhitectul Vincenzo Scamozzi.
Faţada bisericii a fost finalizată abia în 1714 o dată cu adăugarea unui portal
în stil clasic.În 1810 după o scurtă perioada de inactivitate ,biserica se
redeschide pentru a înlocui lăcaşul de cult
Santa Croce demolat pentru a face loc Grădinilor Papadopoli. Actualmente San
Nicolo da Tolentino serveşte Universităţii de Arhitectură din Veneţia ,care
deasemenea îşi are sediul în Campo dei Tolentini. Interiorul bisericii are la
bază planul de cruce greacă cu o navă mare la care se adaugă şase capele.
Altarul înalt este opera celui mai renumit reprezentant al Barocului veneţian,
Baldassare Longhena. De remarcat este prezenţa la stânga altarului, a criptei
în care este înhumat dogele Francesco Morosini(1688-1694).
Următorul popas pe care l-am făcu a fost la Campo San Barnaba(foto), locul în
care s-au filmat multe scene din filme precum Indiana Jones sau Ultima
Cruciadă.
Cea care dă numele acestui spaţiu public este Biserica San Barnaba.
Lăcaşul de cult a avut o istorie bogată. Prima biserică de pe acest loc a fost
fondată în 809, apoi a fost distrusă de flăcări în 1105 şi reconstruită în
1350. Actuala biserica a fost edificată între 1749 şi 1776 de arhitectul
Lorenzo Boschetti . Faţada este în formă de templu grecesc în care se remarcă
cele patru coloane corintice . Edificiul găzduieşte de ceva vreme o expoziţie
cu maşinăriile marelui Leonardo da Vinci , al cărui imagine pe posterul
expoziţiei se remarcă încă de la distanţă. În Campo San Barnaba se organizează
frecvent târguri de artizanat în care poţi cumpăra obiecte lucrate din vestita
sticlă de Murano.
Ajuns la Academia veneţiană de ştiinţe de la Palatul Cavalli Franchetti,
splendoare a stilului Gotic Veneţian, am făcut un popas şi la Biserica San
Vidal aflată în vecinătatea palatului. Lăcaşul religios este fondat în 1084 de
dogele Vitale Falier(1084-1095), care la numit San Vidal în cinstea sfântului
său căruia îi poartă numele . Biserica San Vidal a fost reconstruită după
incendiul din 1105 şi apoi din nou în 1696 pe o schiţă elaborată de arhitectul
Antonio Gaspari fiind folosită pe post
de capelă memorială de către familia de nobili veneţieni Morosini, pentru al comemora
pe dogele Francesco Morosini, cel ce i-a învins pe turci în Morea.
Actualmente San Vidal este o
biserică în care nu se mai ţin slujbe . Ea serveşte ca sală de concerte pentru
Uniunea Catolică a Artiştilor Italieni . Faţada bisericii este din 1737 şi a
fost comandată încă din timpul Dogelui
Carlo Contarini(1655-1656). Busturile lui Contarini şi a soţiei sale sunt
amplasate pe faţadă împreunnă cu bustul preotului dispărut Teodoro Tessari al
cărui efort a dus la reconstrucţia edificiului religios. În interiorul
structurat pe o singură navă se regăsesc şi câteva tablouri de valoare cum ar
fi cel al pictorului renaşcentist Vittore Carpaccio intitulat
San Vidal călare .
Clopotniţa de la San Vidal datează de la reconstrucţia ce a avut loc în
1680. O poartă a clopotniţei situată la bază
este surmontată de un fragment de
cornişă din secolul al XII lea şi de un medalion sculptat al sfântului Grigore
din secolul al XV lea.
foto:San Vidal
După vizita de la San Vidal ,mi-am continuat plimbarea pe Campo San Stefano. Aceasta este a doua piaţa
ca marime din sestiere San Marco după Piazza San Marco şi una dintre cele mai
vesele. În centrul pieţei se găseşte un monument dedicat lui Nicolo Tommaseo,
un scriitor italian susţinător al mişcării de renaştere naţională
(Risorgimento) care a dus în final la unificarea Italiei. În sculptură apare o
grămadă de cărţi care sugerează domeniul de excelenţa al lui Tommaseo. Tot în
Campo San Stefano s-au organizat până în 1802 ,lupte de tauri.
Tot în acest spaţiu se găseşte şi Biserica San Stefano, un lăcaş
religios al călugărilor augustinieni fondat încă din 1325 care apoi a fost
reconstruit în secolul al XV lea şi restaurat în 1743. Faţada în stil Gotic
Floral are cioplit un frumos cadru de intrare care îi aparţine ahitectului
Bartolomeo Bon.
Interiorul acestei bisericii care impresionează prin vechimea sa şi
elementele arhitecturale se divide într-un naos cu două părţi laterale. Pereţii
sunt pictaţi cu forme de diamante şi cu frunze de acantă. Deasupra tuturor
picturilor este o carenă de navă frumos
decorată care cel mai probabil a fos
făcută la Arsenale. Coloanele sunt din marmură cu nuanţe alternante de roşu şi
alb. În sancristie se remarcă un mare tablou cu
Cina cea de taină al lui Tintoretto. Primul atelier de sculptura al
artistului Antonio Canova a fost la San Stefano. Aici este şi piatra funerară
lucrată de Canova pentru senatorul Giovanni Falier.
Clopotniţa de aproximativ 60 de metri este în stilul Renaşterii târzii
find executată 1544. Vârful acesteia şi clopotele au fost distruse de trăsnet
în 1585. Clopote noi au fost aduse din Anglia, unde bisericile catolice erau
deposedate de regina trecută la
protestantism , Elizabeta I. Structura clopotniţei a fost consolidată atât în
secolul al XVII lea cât şi în secolul al XVIII lea.În continuare este
considerată o construcţie instabila ce se poate prăbuşi. În concluzie ar fi bine
să o priviţi de la distanţă.
foto:Campo San Stefano
Tot în Campo San Stefano , se află unul din palatele familiei de nobili veneţieni Loredan dn
rândul căreia au fost aleşi trei dogi.
Palatul a fost achiziţionat de familia Loredan în 1536 şi modificat în stilul
Renaşterii târzii de arhitectul Antonio Scarpagnino. Clădirea originală era
construită în stil Gotic şi a aparţinut nobililor Mocenigo. Peretele înspre
Grand Canal mai păstrează încă semne ale Goticului în special la intrare şi la
capiteluri. Faţada dinspre biserica San Stefano este opera arhitectului
Grapigliaşi corespondea unei săli de conferinţă. Din 1891 clădirea aparţine
Institutului veneţian de Ştiinţe, Litere şi Arte.
Palazzo Morosini Gatterburg este un alt edificiu din Campo San Stefano
pe care am dorit să-l menţionez. Clădirea a constituit reşedinţa principală a
familiei de nobili Morosini despre care se spune ca ar fi avut rădicini
româneşti. Originea numelui Morosini este foarte posibil să fie legată de fosta
Abaţie Mureşană în forma italienizată Morisena.
Chiar şi astăzi există în Cenad( judeţul
Timiş) ,o mânăstire Morisena .Toate fac referire la un anume Urbs Morisena,
adică un oraş pe râul Mureş . Din rândul acestei familii ilustre au fost aleşi
patru dogi.Originile familiei Morosini rămân totuşi un subiect în dispută.Dacă
s-ar dovedi cu surse clare că această familie provine de pe teritoriul actual al
României, ar fi foarte interesant de văzut reacţia pe care o vor avea naţionaliştii
italieni.
Revenind la descrierea palatului familiei Morosini , acesta are faţada
principală înspre Campo San Stefano fiind construit în jurul a două curţi
interioare. Palatul este mai mare decât îl arată această faţadă din San Stefano.
Faţada de pe apă este zugrăvită de Marco Moro în una din litografiile sale.
Somptuoasa colecţie de artă a palatului
a fost vândută după moartea ultimului membru al familiei Morosini , Louredana
Morosini Gatterburg. O parte din colecţie este expusă la Muzeul Correr.
Mulţumit de cele văzute mi-am continuat drumul până în Piaţa San Marco
pe o alee lungă numită Calle Larga 22 Marzo. Pe această stradă îşi au
magazinele cei mai mari designeri de haine şi de bijuterii. E o stradă în care
îşi fac cumpărăturile cei foarte înstăriti. Trecând de excentricitatea acestor
case de modă şi bijuterii cel mai mare este Palatul Bursei şi a Camerei de Comerţ.
foto:Biserica San Mose
Calle Larga se încheie în Campo San Mose cu a sa biserică San Mose. Se
spune că prima biserică din acest loc a fost construită din lemn în 797 şi
dedicată lui San Vittore. A doua biserică de aici a fost ridicată în 947 de
Moise Venier şi dedicată Sfântului Moise , sfântul căruia îi purta numele.
Actuala biserică este o reconstrucţie în stil Baroc din 1632. Faţada
barocă este din 1668 şi este opera arhitectului Tremignon . Reconstrucţia a
fost plătită de către familia veneţiană Fini al cărui membru cel mai de seamă
este Vincenzo Fini , Procurator de San Marco în 1687. Bustul lui este aşezat pe
obeliscul central al faţadei sprijinit de îngeri şi sfinţi, aşa cum este
caracteristic stilului Baroc de a glorifica pe binefăcătorii săi generoşi.
Deasupea vei întâlni Cele patru virtuţi cardinale(Prudenţa,Dreptatea,
Cumpătarea şi Curajul) având sibile în vârf. Toate ornamentale ce încarcă
faţada sunt menite să-l glorifice pe Vincenzo Fini şi pe fraţii cu ale lor
activităţi mercantile. Toate bisericile baroce urmăresc să te copleşească cu decoraţiunile lor bogate
Simplismul modernist al hotelului Bauer din vecinătate nu face altceva decât să
exagereze şi mai mult acest efect.
După o oră de mers pe jos am ajuns în Piazza San Marco. Eram de această
dată în capătul opus Catedralei San Marco. De aici te poţi bucura de o
privelişte cu adevărat feerică şi care
cu adevărat te lasă uimit. Basilica di San Marco se ridică în faţa ta cu ale
sale cinci cupole şi cu porticele scânteietoare de mozaicuri lucrate în aur.
Sfântul Evanghelist Marcu străluceşte în lumina vie pe cerul său azur pe care
răsar stele de aur
Acest edificiu ciudat şi
misterios pare să combine elemente arhitecturale care îşi au originea nu
numai de la celelalte bisericii ,dar şi de la temple şi chiar moschei. Totul
pare ca într-un vis oriental în care califul convertit prin miracol la
creştinism înalţă o moschee creştină.
În această plimbare vă comunic
impresia mea incompletă , dar prezentată într-o nuanţă vie din unghiul aceluia
care vede pentru prima dată acest loc.
O vedere panoramică de la
înălţime este cea mai bună pentru a-ţi face o idee asupra planului arhitectural
al Veneţiei în cadrul lagunei. Încercând de la înălţime să priveşti dincolo de
San Giorgio Maggiore vei zări mica insulă Sanita ,apoi San Servolo locul în
care era spitalul de nebuni. Următoare pe care o vezi este plaja aridă şi
nisipoasă de la Lido care împreună cu limba de pământ de la Malamocco , crează
un cordon de protecţie ce apără Veneţia de valurile Mării Adriatice. Privirea
ta se pierde în infinitele cercuri de azur în care cerul se uneşte cu marea.
Mişcarea neîntreruptă de bărci, gondole şi vase de tot felul tulbură apa
liniştită din lagună. Transparenţa cerului , limpezimea apei , strălucirea
luminii, conturul clar al siluetelor,tăria şi fineţea culorilor făceau din
această privelişte un tablou ameţitor.
În acest oraş înconjurat de apă şi brăzdat de canale misterioase, orice
călător încearcă să-şi întimpărească cât mai multe splendori arhitecturale ale
unui loc încărcat de istorie. Însuşi existenţa Veneţiei în mijlocul lagunei
este o minune ,fără a mai aminti de spectaculoasa expansiune a artelor şi a
comerţului puse la adăpost de o bună organizare politico-administrativă şi mai
ales de marina veneţiană civilă şi militară care timp de secole a dominat cele
mai importante rute din Marea Mediterană. Poziţia geostrategică a Veneţiei a permis acesteia să
devină puntea de legătură dintre civilizaţiile şi culturile aparţinând Europei Occidentale şi celei Orientale.
Obiectivul permanent al Veneţiei de a-şi extinde comerţul a pus-o în contact şi
cu civilizaţia şi cultura asiatică . Marco Polo este primul care înfăţişează
lumii europeane tradiţiile şi obiceiurile curţii imperiale chineze atât de
enigmatică până atunci.
Sebastian Cabot a fost un alt explorator temerar al Veneţiei care a
încercat pentru prima dată să găsească Pasajul de nord-vest în efortul de a
stabili o nouă rută comercială înspre China . Chiar dacă nu a reuşit în
expediţia sa , a fost un deschizător de drumuri care i-a determinat pe ceilalţi exploratori să manifeste mai mult
interes pentru a găsi această rută importantă prin Oceanul Arctic care face
legătura dintre Atlantic şi Pacific.
Alvise Cadamosto a fost exploratorul veneţian care a reuşit să descopere
împreună cu genovezul Antoniotto Usodimare ,Insulele Capului Verde şi locaţiile
dealungul coastei Guineei de la râul Gambia până la râul Geba din Guineea
Bissau. Această descoperire a fost una dintre cele mai reuşite expediţii
finanţate de prinţul Henri Exploratorul al Portugaliei.
Jurnalele de călătorie ale lui Alvise Cadamosto, incluzând observaţii
detaliate asupra societăţilor africane
din Africa de Vest,s-au dovedit foarte valoroase pentru istorici.
De menţionat sunt şi expediţiile întreprinse de diplomatul şi
exploratorul veneţian Giosafat Barbaro care a călătorit pe Marea Neagră şi prin
Orientul Mijlociu.
În
Marea Neagră , Giosafat Barbaro a călătorit ca negustor până la colonia
genoveză de la Tana din Marea Azov. Vizita lui Barbaro a avut loc în contextul
în care Hoarda de Aur era în plin proces de dezintegrare datorită rivalităţilor politice. Barbaro a reuşit să
călătorească şi prin oraşe ruseşti ca Novgorod
şi Casan şi deasemenea a vizitat aprope toate aşezările din Crimeea.
Barbaro a ocupat deasemenea şi postul de ambasador al Persiei , în perioada în
care aceasta era încă în conflict cu Imperiul Otoman. A călătorit în Cilicia, Kurdistan
şi a vizitat Bagdadul şi ruinele de la Persepolis , vechea capitală a
Imperiului Persan. Prin 1487 Barbaro a scris un jurnal cu toate călătoriile pe
care le-a întreprins mai ales în Tana şi în Persia. Impresiile sale de
călătorie au devenit ulterior o sursă primară pentru celalte cărţi care aveau
ca temă regiunea Caucazului şi a
Persiei.
Veneţia de astăzi , prin contactele
pe care le-a avut cu diferite grupuri culturale din
Europa şi Orient, rămâne un important loc de manifestări culturale pentru
numeroase state din toate colţurile lumii. Spiritul liberal al statului
veneţian a ţinut la distanţă acest spaţiu de diferitele fanatisme religioase
sau de altă natură .Politica liberală era cea care garanta succesul în
activităţile comerciale ce se desfăşurau în oraş. Această doctrină i-a făcut pe
veneţieni să fie mai toleranţi când vine vorba de diversitate culturală sau
etnică în comparaţie cu alte regiunii ale Italiei.
Veneţia este ca o strofă dintr-un cântec sau o poezie preferată de care îţi aminteşi mereu. Tot
timpul îţi aduci aminte de vreun palat , de vreo biserică sau de vreun tablou
pe care l-ai contemplat îndelung atunci când l-ai văzut prima oară. De aceia
şirul descrierilor este unul lung. Tot timpul simt că trebuie să mai adaug câte
o descrie mai ales că am fost atras poate prea mult de arhitectură şi mai puţin
de viaţa de cotidiană din oraş. Farmecul
romantic al Veneţiei încă supravieţuieşte veacurilor de istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu