Veneția , regina Adriaticii- jurnal de călătorie
De la Rialto la San Marco
Dincolo de Ponte di Rialto ,
seria comorilor arhitecturale se continuă cu Palazzo dei Dieci Savi ,Palazzo
Dolfin Manin, Palazzo Bembo, Palazzo
Pisani-Moretta, Palazzo Tiepolo, Palazzo Balbi, Palazzo Giustinian si Ca’Foscari, Palazzo Grasi,
Palazzo Ca’ Rezonicco, Palazzo Barbaro, Palazzo Corner della Ca’Grande, Palazzo
Vernier dei Leoni , Palazzo Dario, Palazzo Contarini Fasan
şi multe alte clădiri de patrimoniu.
Palazzo dei Dieci Savi este situat chiar
la capătul Podului Rialto.Construit în prima jumătate a secolului al XVI lea de
către arhitectul Antonio Abbodi, palatul
a fost sediul celor Zece Savi ,magistraţi responsabili de finanţele
Serenissimei Republici. Palatul a îndeplinit această funcţie pe toata perioada
republicană.
Faţada
lungă este pe Campo Rialto Novo, iar cea scurtă este cea de pe Grand Canale.
Faţada lungă are un portic cu 37 de arcade al căror plafoane sunt în cruce de
boltă şi acoperite de fresce destul de bine conservate. Cele două etaje
superioare divizate de două cadre groase prezintă 37 de ferestre montante. Sus
este o cornişă dinţată aşezată în corespondenţă cu mansarda. Faţada scurtă
dinspre Grand Canale este similară. La parter are patru arcade ,iar la etajele
superioare cinci perechi de ferestre montante.Singurele elemente decorative
sunt o statuie din secolul al XVI lea a Justiţiei poziţionată pe un colţ de la
etajul doi şi un basorelief cu Leului Sf. Marcu ce datează din secolul al XIX
lea.
Palazzo Dolfin Manin este un palat
aproape de Ponte di Rialto .Palatul Dolfin Manin este un edificiu din secolul al XVI lea care a aparţinut
familiei de patricieni veneţieni Dolfin ,originară din regiunea Toscana.
Palatul a avut la bază două edificii din perioada medievală care au fost
reconstruite. Construcţia se încadrează în caracteristicile stilului renaşcentist
,dând o impresie de maestuozitate.Faţada este realizată între anii 1538 şi 1547
de către marele arhitect Jacopo Sansovino.Porticul de la parter este format din
şapte arcuri al căror piloni de susţinere corespund cu cele şapte semicoloane
ionice şi corintice de la nivelele superioare.
Din 1801 , palatul devine proprietatea familiei Manin din care provine
ultimul doge veneţian. Palatul suferă importante modificări şi reconstruţii
interne . Au fost eliminate curtea interioară, atelierele de lucru de la parter
şi scara de intrare înlocuită cu una mai somptuoasă de stil neoclasic.Datorită
presiunilor pe care le-a întâmpinat din partea opiniei publice de la vremea
respectivă, arhitectul a hotărât să nu modifice faţada. Populaţia l-a dispreţuit
pe dogele Ludovico Manin pentru faptul că a acceptat foarte uşor ultimatumul
armatei lui Napoleon din 12 mai 1797.Veneţieni nu puteau accepta în mintea lor
această cădere a Serenissimei Republicii cu a sa istorie atât de glorioasă.
Actualmente palatul găzduieşte sucursala veneţiană a Băncii Italiei.
Palazzo Bembo este un palat construit în secolul al XV lea
în stilul Veneto-Bizantin şi a aparţinut familiei nobile veneţiene Bembo .Este
locul de naştere al cardinalului Pietro Bembo, un prestigios poet şi critic
literar care a jucat un rol deosebit în dezvoltarea limbii italiene moderne şi
în special a dialectului toscan.
Astăzi palatul funcţionează ca hotel şi ca centru expoziţional temporar.
Palazzo Pisani-Moretta a fost ridicat de
familia Bembo la mijlocul secolului al XV lea ,iar apoi a trecut în
proprietatea familiei de nobili Pisani, originară din Pisa, care a jucat un rol
deosebit în evenimentele istorice ce s-au succedat între secolele al XII lea şi
al XVIII lea. Faţada principală aparţine stilului Gotic Venetian cu motive florale, în timp ce
interiorul este în stil Baroc.
Cel mai de frunte membru al familiei a fost dogele Alvise
Pisani(1664-1741),dar şi strălucitul amiral Vettor Pisani(1324-1380) ,artizanul
victoriei decisive de la Chioggia împotriva genovezilor definitiv izgoniţi din
Adriatica.
Palatul a găzduit dealungul timpului personalităţi importante ca Ţarul
Paul I al Rusiei şi Împăratul Iosif al II lea al Sfântului Imperiu Roman .
Palatul Pisani-Moretta este locul în care se găzduieşte anual Balul Dogelui
,bal mascat ce se organiza încă din secolul al XV lea. Balul făcea parte din
evenimentele organizate în perioada carnavalului veneţian.
Palazzo Tiepolo este în
imediata apropiere de Pisani-Moretta în staţia de vaporetto San Toma. A fost
construit in secolul al XVI lea in stil Gotic Venetina si apartine nobilei
familii venetiene Passi In prezent funcţionează ca hotel.
Pe faţadă încă pot fi observate
frescele pictate de Andrea Meldolla numite Schiavone.Este
unul din puţinele palate de pe Grand Canal pe care au fost pictate fresce de
faţadă.Pictorul a folosit culori calde pentru a picta peisaje rurale şi scene
de vânătoare.
Palazzo Balbi este un palat
ridicat la mijlocul secolului al XV lea pe baza proiectului arhitectului
Alessandro Vittoria.A aparţinut familiei de nobili Balbi până în 1971 atunci
când devine sediul Preşedinţiei Regiunii Veneto.
Este un palat desenat în stilul arhitectural
clasic cu două etaje,2 mezanine şi o faţadă simetrică. La ferestre sunt câteva
coloane dorice .Pe acoperiş sunt montate trei obeliscuri.
Palazzo
Giustinian este unul dintre cele mai
bune modele pentru stilul Gotic Venetian. Edificiul a fost construit pe la
sfârşitul secolului al XV lea. Se consideră că în proiect s-a implicat şi
arhitectul Bartolomeo Bon.
După vânzarea clădirii de către familia de nobili Giustinian , aici au
ajuns să locuiască compozitorul german Richard Wagner şi ultima Ducesă de Parma
Louise d’ Artois.
Initial Palatul Giustinian a fost divizat în două pavilioane care
ulterior au fost unite de un pavilion central în faţadă. Ca’ Giustinian dei
Vescovi găzduieşte o parte
a Universităţii Ca’Foscari din Veneţia,una
dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ superior din Italia. Este
deasemenea în topul 500 al celor mai bune universităţi din lume, fiind
recunoscută pentru înalta calificare în predarea ştiintelor economice(comerţ, administrarea
afacerilor).
Palazzo
Ca’ Foscari
ste sediul central al Universităţii Ca’ Foscari şi este poziţionat in partea dreaptă a
Palatului Giustinian. Cele două clădiri sunt aproape lipite între ele datorită
spaţiului de separaţie foarte redus.Palatul Universităţii
Ca’
Foscari din Veneţia este un palat în stil Gotic ce aparţine nobilei familii
veneţiene Foscari.A fost clădit în 1453 în timpul dogelui Francesco Foscari de
către arhitectul Bartolomeo B on.
Palatul este un exemplu tipic de reşedinţă pentru nobilii şi negustorii
veneţieni.
Arcadele centrale ale etajului al II lea sunt
executate după modelul lojelor de la Palatul Dogilor. Curtea interioară
a palatului este cea mai mare dintre curţile palatelor private, fiind depăşită
doar de curtea interioară a Palatului Dogilor.
Faţada dinspre Grand Canale este caracterizată de o secvenţă ritmică de
arcuri şi ferestre. În vârful fiecărei coloane întâlnim un model de trifoi.
Capitelurile gotice sunt ornamentate de diferite modele în formă de frunză,
animal sau faţă.Pe friza de marmură de deasupra ferestrelor gotice se poate
vedea o cască desenată cu un leu înaripat care simbolizează dogele şi rolul său
de căpitan al Republicii.Deasemenea de-o parte şi de alta a căştii centrale
sunt cupidoni care ţin scuturi cu stema familiei nobiliare Foscari împreună cu leul
înaripat ,simbol al Veneţiei.
Palazzo Grasi este construit
în stilul Clasic de către arhitectul Giorgio Massari între anii 1748 şi 1772.
Prin stilul său clasic ,palatul este în contrast cu celelalte clădiri
construite în stil Veneto-Bizantin, Gotic Veneţian sau Baroc.
În faţa palatului
Grassi ,de cealaltă parte a canalului este situat Palazzo Ca’ Rezzonico care actualmente funcţionează
ca muzeu public dedicat Veneţiei secolului al XVIII lea.
Proiectul iniţial de construire a unui palat în acest loc i-a aparţinut
lui Filippo Bon care a încredinţat construcţia arhitectului Baldassare
Longhena, cel mai exponenţial reprezentant al stilului Baroc. Intrând în colaps
financiar, F.Bon vinde palatul neterminat famiei Rezzonico care va finaliza
construcţia abia în 1756 angajându-l
ca arhitect pe Giorgio Massari. În mare parte forma
iniţială a edificiului este păstrată de Massari care adaugă doar câteva
concepte personale.
Familia de nobili Rezzonico dispare în 1810 ,păstrându-şi numele doar pe
acest edificiu.
Înaintând cu vaporaşul spre Piazza San Marco am ajuns şi la ultimul pod
care traversează Grand Canale şi anume Ponte dell’ Accademia . La fel ca şi Podul
Calatrava , Ponte dell’Academia
nu se potriveşte cu planul arhitectural al zonei. Pentru un astfel de oras cu
clădiri de patrimoniu rămân adeptul podurilor de piatră .Actualul pod este
amplasat aici din 1985.
Unele cupluri de turişti obişnuiau să pună lacăte pe acest pod pentru
a pecetlui o relaţie de afecţiune trainică. Municipalitatea este împotriva acestei practice şi
încearcă să decurajeze astfel de obiceiuri ciudate.
Ponte dell’ Academia leagă
sestiere Dorsoduro de sestiere San Marco.
Aici este Palazzo Cavalli-Franchetti
care din 1999 este sediul Institutului Veneţian de Ştiinţe, Litere şi Arte care
deasemenea găzduieşte şi evenimente culturale.
Ca
multe alte clădiri de pe Grand Canale ,Palazzo
Cavalli-Franchetti este realizat în stilul Gotic Veneţian. Palatul
este o construcţie din 1565, dar elementele caracteristice stilului Gotic
Venetian i-au
fost adăugate abia în secolul al XIX lea la dorinţa Arhiducelui Frederick
Ferdinand de Austria. După Războiele antinapoleoniene, habsburgii recompensaţi
cu teritorii au vrut să-şi facă simţită
prezenţa si pe Grand Canale .
Palazzi
Barbaro sunt cele două palate
ataşate una de alta care au aparţinut
familiei nobiliare veneţiene Barbaro.Numeroşi membri ai familiei Barbaro
s-au evidenţiat ca înalţi clerici,diplomaţi, patroni ai artelor,comandanţi
militari,filosofi şi oameni de ştiinţă.
Primul dintre cele două palate a fost construit în anul1425 în stilul
Gotic Veneţian de către arhitectul Giovanni Bon. În anul1465 este achiziţionat
de Zaccaria Barbaro, Procurator de San Marco.
Cea de a doua clădire al Palatelor Barbaro este în stil Baroc şi a fost
proiectată în 1694 de Antonio Gaspari.În secolul al XVI lea ,Familia Barbaro a
obţinut permisiunea din partea proprietarilor clădirii să poată construi etaje
suplimentare la clădirea care iniţial era compusă din două nivele. Aşa a fost
construită sala de bal al familiei Barbaro cu ale sale magnifice stucaturi în
stil Baroc realizate de maestrul Gaspari. În secolul al XVIII lea a fost creată şi o elegantă bibliotecă la
etajul trei cu al său plafon care incorporează superbe stucaturi.
Pe la sfârşitul secolului al XIX lea Palazzo Barbaro devine punctul central al prezenţei americane din
Veneţia . Numeroşi oameni de cultură americani i-au trecut pragul pentru al admira. Aici s-au pus
bazele cercului de cultură americană din
Veneţia.
Palazzo Corner della Ca’Grande
este un palat în stil renaşcentist proiectat
de Jacopo Sansovino în 1532 pentru a folosi ca reşedinţă a familiei
nobile Corner,una dintre cele mai influente familii veneţiene din rândul căreia
au fost aleşi patru dogi:Marco
Corner(1365-1368),Giovanni
I Corner(1625-1629),Francesco Corner(martie1656-iunie1656),Giovanni II Corner(1709-1722).
Faţada palatului este divizată în două benzi orizontale . Baza este
decorată de arhitect într-un stil rustic,în timp ce etajele superioare sunt
străbătute de arcuri care pun în
evidenţă efectul clar-obscur al edificiului care relevă stilul clasic. Distribuţia
lumini pe suprafaţa edificiului crează un peisaj desprins din pictura
manieristă veneţiană.
Sansovino menţine deasemenea holul de intrare care leagă ţărmul apei de
eleganta curte a palatului.
Palazzo Vernier dei Leoni este situat faţă în faţă cu Palazzo Corner
della Ca’Grande pe celălalt ţărm al Grand Canale.A fost probabil început prin
1750 de arhitectul Lorenyo Boschetti.
Este totuşi un palat neterminat. O machetă a palatului este ţinută la
Muzeul Correr. Se pare că faţada palatului trebuia să se potrivească cu cea în
stil clasic al Palatului Corner .Nu se cunosc exact motivele pentru care nu s-au finalizat lucrările la
palat . Să fie lipsa banilor sau opoziţia influentei familii Corner care nu
dorea un palat mai grandios în faţa lor?
Nu se cunoaşte nici de ce a ajuns să fie asociat palatul cu denumirea de
Leoni. Poate că de la capetele de leu sculptate pe faţadă la nivelul apei.
Familia nobila Vernier estte considerată una dintre cele mai vechi
familii patriciene ale Veneţiei. Trei dogi veneţieni au fost membri ai acesteti
familii: Antonio Venier (1382-1400), Francesco Venier ( 1553-56), Sebastiano Venier(1577-1578) ,comandant
al flotei veneţiene în Bătălia de la Lepanto(1571).
Palazzo Dario
este situat în partea dreaptă a palatului Vernier în acelaşi sestiere
Dorsoduro.Face parte din grupul palatelor realizate în stilul Gotic Venetian
care ulterior după renovare a fost îmbogăţit cu elemente de arhitetură
renaşcentistă. Un balcon în stil neo-gotic a fost adăugat prin secolul al XIX
lea.
Palatul a fost remodelat în 1486 de un
discipol de al lui Pietro Lombardo pentru Giovanni Dario, diplomat şi negustor
veneţian. Marta Dario a moştenit palatul de la tatăl său. Urmaşii familiei Barbaro
au ajuns să moştenească palatul ca urmare a căsătoriei dintre Vincenzo Barbaro
şi Marta Dario.Multe legende urbane circulă pe seama acestui palat datorită
faptului că mulţi dintre proprietari lui au avut o soartă nefericită. Marta,
fiica lui Dario, s-a
sinucis ,iar fiul ei a ajuns să fie asasinat. Dacă nu crezi în palate bântuite
şi mai ales dacă îţi permite contul îl poţi chiar cumpăr pentru că actualul
proprietar l-a pus în vânzare.
Fiecare palat are povestea sa ,fie ea veselă
sau tristă.
Palazzo Contarini Fasan este situat pe
parte opusă Catedralei della Salute. Este cunoscut şi sub numele de Casa Desdemonei din tragedia Othello scrisă de W. Shakespeare.
Palatul este un edificiu din secolul al XV lea care a aparţinut familiei
Contarini , una dintre cele mai ilustre familii patriciene veneţiene din rândul
căreia au fost aleşi opt dogi. Palatul Contarini Fasan este de dimensiuni mici
,având o faţadă ce se dezvoltă pe verticală. Pe faţadă sunt prezente nişte
modele de perforaţii,expresie a arhitecturii gotice veneţiene care pune în
evidenţă cele trei etaje ale clădirii. Parterul, lipsit de o poartă de acces de
pe apă ,înfăţisează trei mici ferestre dreptunghiulare . La primul etaj se
găseşte un trifor cu ogivă ce este susţinut de colonete de piatră albă. La al
doilea etaj sunt deasemenea două ferestre ogivale. Între aceste două ferestre
ogivale se află poziţionat în partea de jos blazonul familiei Contarini în
basorelief. Deasupra faţadei se desfăsoară o cornişă dinţată deasupra căreia
supravieţuiesc urme de fresce din secolul al XIV lea.
În acelaşi sestiere Dorsoduro se ridică impunătoare pe o fâşie îngustă
de pământ, grandioasa Basilica Santa
Maria della Salute , un edificiu emblematic pentru orizontul Veneţiei.
Biserica este construită în stil Baroc de către celebrul arhitect Baldassare
Longhena între 1631 şi 1682 şi de Gaspari care a finalizat lucrarea în 1687
după decesul maestrului Longhena în
1682.
Senatul Veneţian a luat decizia construirii unei biserici care să fie
închinată Sfintei Marii,considerată o protectoare a Veneţie în situaţiile
deficile prin care a trecut oraşul. Această decizie a fost adoptată şi în
contextul epidemiei de ciumă care a lovit Italia între 1629 şi 1631,curmând
vieţile a aproape 50000 de cetăţeni veneţieni. Basilica Sănătaţii ,aşa cum mai
este ea cunoscută,urma să fie un loc de pelerinaj anual pentru liderii politici
veneţieni şi pentru restul cetăţenilor veneţieni.Pentru construcţia bazilicii a
fost necesar ca mai multe clădiri să fie demolate chiar lângă Dogana da Mar,
biroul vămii maritime veneţiene.A fost demolată mânăstirea şi biserica dedicată
Sfintei Treimi din 1256.
Lăcaşul
de cult este de formă octogonală şi este compus din două cupole. Cupola principală
a bisericii cu mulţimea sa de îngeri şi imensa coroană de volute este cea care
îţi stârneşte admiraţia.Contraforţii în formă de urechi susţin uriaşa cupolă.
Farul din vârful cupolei susţine o statuie a Sfintei Fecioare binecuvântând
oraşul. În spatele bisericii se ridică suplu cele două clopotniţe ,din care
doar una are clopote. Nu pot înţelege de ce a doua clopotniţă nu are clopote.
În condiţiile astea e cam impropriu săi spui clopotniţă ci mai degrabă un
simplu turn.
Edificiul etalează o succesiune de opt faţade de formă paladiană.Bazele
arhitecturii paladiene au fost puse de arhitectul veneţian Andrea
Palladio(1508-1580).Bogatele decoraţiunile sunt în mare parte inspirate din
forme antice şi paladiene.
Interiorul abundă în reprezentaţii care fac referire la marea epidemie de
ciumă. Pe lângă lucrări de Tiţian şi Tintoretto ,este întâlnită si o icoană
bizantină a Sfintei Fecioare amplasată pe altar.
Basilica Santa Maria della Salute este una dintre clădirile
reprezentative pentru Veneţia , fiind adesea înfăţişată în multe proiecţii
cinematografice şi de televiziune ce au ca subiect Veneţia. În lipsa ei
,silueta oraşului ar pierde din conturul său original.
Călătoria mea cu vaporetto s-a încheiat în Piazza San
Marco.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu