Cele mai eficiente strategii de manipulare propagate de politicieni prin intermediul
mass-media
Toţi cei care
deţin puterea , indiferent în ce domeniu
, au ca principal obiectiv să schimbe
gândirea şi implicit comportamentul
celor pe care îi conduc. Pentru asta au nevoie de tehnici de manipulare care să
influenţeze procesul de gândire a celor supuşi
manipularii . În mediul politic şi în mass-media , aceste tehnici au
progresat rapid. O societate care să fie alcătuită din “marionete” şi nu din
oamenii care gândesc liber poate fi uşor guvernată de “maeştri păpuşari” care
nu au alt scop decât să-şi satisfacă interesele
personale şi ale grupurilor din
care fac parte.Controlul mass-mediei este esenţial în acest proces.
În multe cazuri , mass-media prezintă neechilibrat
confruntarea dintre doi indivizi sau grupuri cu opinii diferite. Scandalurile
şi cancanurile sunt cele care atrag presa , fiind întodeauna prezentate pe
prima pagină de ziar sau în prima parte a buletinelor de ştiri.
Strategia de
distragere a atenţiei
Mass-media controlată din ce în ce mai mult de lideri
politici sau oameni de afaceri ajunge să nu mai informeze , ci mai mult să
dezinformeze. Rolul ei este de a devia atenţia de la chestiunile importante
şi schimbările decise de elite politice
şi economice. Totul face parte din strategia de inundare a opiniei publice cu
diferite informaţii insignifiante. Această
strategie care poate fi numită şi de distragere a atenţiei are şi rolul nociv
de a bloca orice interes al publicului pentru domenii de cunoaştere precum
ştiinţa , economia sau psihologia. Ideea este ca oamenii să nu se mai
gândească la adevăratele probleme sociale.
Chiar şi scurgerile de informaţii în presa de
investigaţii pot fi nişte manevre strategice în favoarea celor care au poziţii
de putere.
Strategia
problema-reacţie-soluţie
O a doua strategie aplicată în manipulările din presă
este cea de a crea probleme cărora să li
se ofere apoi soluţii. Metoda are schema: problema- reacţie- soluţie.
Se creează o problemă care să producă o reacţie în rândul
publicului. Ca de exemplu: să dezvălui şi să intensifici violenţa urbană sau să
aranjezi atacuri sângeroase pentru ca apoi să
aplici măsuri de securitate care limitează libertăţile cetăţeneşti. Un alt exemplu, de
această dată de proporţii mai mari, este crearea unei crize economice pentru a
propune retragerea drepturilor sociale şi dezmembrarea
serviciilor sociale . Totul ajunge să fie considerat ca fiind un rău necesar
Strategia
graduală
A treia strategie de manipulare foarte eficientă este
strategia graduală. Obiectivul este ca
societatea să ajungă să accepte inacceptabilul din trecut.
Prin această strategie au impus neoliberalii condiţiile
socioeconomice radicale în anii ‘80 şi
‘90 :
·
statul
minimal
·
privatizarea masivă în sectoarele
strategice ale economiei(resurse minerale, energie, transporturi ş.a.)
·
nesiguranţa socio-economică
·
flexibilitatea
·
şomajul enorm
·
salarii care să nu garanteze o viaţă decentă
Toate
aceste condiţii care la prima vedere par inacceptabile şi care dacă ar fi fost aplicate deodată ar
fi generat o revoluţie , au ajuns să fie aplicate gradual şi în final acceptate
de cetăţeni.
Strategia
amânării
Strategia amânării este o altă cale de a implementa
măsuri nepopulare. De foarte multe ori
politicieni îşi motivează măsurile ca
fiind dureroase, dar necesare pentru a câştiga sprijinul public în vederea
aplicării viitoarelor planuri nepopulare.Deciziile nepopulare ,în strategia
manipulatorilor, nu e bine să fie aplicate imediat , ci să fie amânate pentru un anumit moment în viitor. Asta datorită faptului că masele populare au
întotdeauna înclinaţia de a crede că totul va fi bine în viitor , iar
sacrificiul cerut nu va mai fi necesar. Strategia le dă timp maselor populare să se familiarizeze
cu ideea de schimbare şi să se resemneze
atunci când aceasta vine.
Strategia
infatilizării
A poza în copil nevinovat în faţa publicului
este un alt tertip din gama strategiilor manipulative. Majoritatea reclamelor
de pe piaţă folosesc discursuri,
argumentări , imaginea unor oameni şi în mod special intonaţia copiilor aproape ca să dea impresia de
slăbiciune , de parcă cel care se uită la aceste materiale publicitare ar fi şi
el un copil mic sau un individ cu o deficienţă mintală. Această infantilizare e
menită de a schimba imaginea manipulatorilor în ochii societăţii. Un bun
exemplu în acest sens este clipul
electoral cu care preşedintele Johnson a câştigat alegerile prezidenţiale din
1964. În această reclamă electorală(considerată a fi cea mai controversată
reclamă din istorie) apare o fetiţă de doi ani poreclită Daisy(pe numele său
real de Monique M. Corzilius) care trebuia să transmită un mesaj emoţional în
favoarea planului de dezarmare nucleară promovat de Johnson.
Strategia
emoţională
O altă strategie de manipulare a publicului este să
afişezi mai mult partea emoţională decât reflecţiile .
A face uz de
aspectul emotional este o tehnică des întâlnită în scopul de a bloca o analiză
raţională, pentru a afecta simţul critic al individului. Mai mult , folosirea
registrului emoţional deschide calea subconştientului în scopul inducerii de idei, dorinţe, temeri sau
nelinişti, constrângeri şi comportamente induse.
Strategia
păstrării publicului în ignoranţă şi mediocritate
Printre cele mai preferate strategii de manipulare este
să ţii publicul în ignoranţă şi mediocritate. Strategia constă în menţinerea
unui public incapabil să înţeleagă tehnologiile şi metodele folosite în
controlul minţii , o formă de “sclavie
modernă”. Un rol critic în aplicarea acestei strategii o are calitatea
educaţiei primite de indivizi. Cu cât sistemul educaţional este mai prost , cu
atât indivizii sunt mai susceptibili la manipulări.
Strategia de
promovare a mediocrităţii în rândul populaţiei
O strategie legată de cea anterioară este cea de a
promova mediocritatea în rândul populaţiei.
Publicul este făcut să creadă că a fi
prost, vulgar şi needucat este ceva la modă.
Strategia de
autoînvinovătire
Manipulatorii preferă deasemenea să promoveze şi
strategia de autoînvinovăţire . Indivizii trebuie lăsaţi să se autoînvinovăţească pentru propriile nereuşite
datorită lipsei de inteligenţă, a abilităţilor sau a efortului. În loc să se revolte asupra
sistemului economic, individul se autodepreciază şi se autoînvinovăţeşte ,
căzând într-o stare de depresie care îl face să-şi inhibe acţiunile.
Strategia de
cunoaştere a personalităţii individului
Strategia de manipulare cea ma complexă este să cunoşti individul mai bine decât se
cunoaşte el pe sine . Progresul ştiinţific
din ultimii 50 de ani a adâncit şi prăpastia dintre cunoştinţele pe care
le posedă indivizii obişnuiţi şi cele pe care le au elitele conducătoare.
Mulţumită biologiei, neurobiologie şi a psihologiei aplicate , “sistemul” a
ajuns să înţeleagă mult mai bine fiinţa
umană , ajungând să deţină un control
şi o putere mai mare asupra indivizilor, mai mult decât o au ei înşişi.
Evitarea
manipulării
Conştientizarea acestor strategii de manipulare poate
ajuta la evitarea lor. Educaţia este un
factor esenţial pentru ca indivizii să discearnă cei bine şi cei rău. Persoanele ce refuză să fie manipulate , au
încredere în propriile crezuri şi idei , identifică tentativele de manipulare
şi combat punctele de vedere ale
grupurilor de manipulatori.
Pentru a nu deveni o unealtă în procesul de manipulare
orchestrat de politicieni, un adevărat
jurnalist trebuie să-şi păstreze integritatea profesională şi să caute întotdeauna
adevărul atunci când prezintă nişte
informaţii publicului. Jurnalismul nu însemnă nici vanătoare de politicieni ,
nici împrietenirea cu aceştia şi cu atât
mai puţin implicare în politică.
Recomandări
Bryant Welch, State of Confusion: Political
Manipulation and the Assault on the American Mind, Ed. Macmillan ,Londra, 2008.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu