Impactul influenţei neoconservatoare în elaborarea
deciziilor de politică externă în Administraţia Bush
Puternica influenţă exercitată de
neoconservatori în Administraţia Bush după 11 septembrie a avut un impact
puternic în procesului de elaborare a deciziilor de politica externă.
În definirea obiectivelor de politică
externă ale SUA precum apărarea libertăţii şi
securităţii, neoconservatorii Administraţiei Bush au fost capabili să
construiască mediul înconjurător al
atacurilor teroriste de la 11septembrie 2001 pe o platformă morală extinsă de
pe care să planifice atacuri militare preventive asupra celor despre care se
presupunea că erau inamicii SUA[1].Acesta
poate fi cel mai periculos aspect al influenţei neoconservatoare ce s-a
instalat după 11 septembrie.Mediul în care Administraţia Bush a optat pentru
război a obstrucţionat sistemul de echilibru şi control care cerea unele
lămuriri înainte de a se declanşa război aşa cum a fost cel din Irak. Nu se putea răspunde la aceste
nelămuriri deoarece cultura politică a administraţiei americane era prea
politizată de agenda neoconservatoare.
Strategia de politică externă era
trasată aproape în exclusivitate de Departamentul Apărării fără a mai lua în
seamă planurile elaborate de
Departamentul de Stat. Politica
externă a SUA de după 11septembrie 2001 începea să fie un domeniu rezervat
adepţilor neoconservatori. Judith Yaphe , un fost analist CIA, declara în vara lui 2003 că Subsecretarul
apărării Douglas Feith , directorul Oficiului de Planuri Speciale, împreună cu
alţi neoconservatori de la Pentagon, nu vrea ca Departamentul de Stat să fie
implicat[2].
Promovarea acţiunii militare unilaterale ca prima şi
unica opţiune în politica externă a SUA constitue principalul instrument al neoconservatorilor[3].
Încă de la fundamentare, neoconservatorismul sprijinea folosirea forţei
militare pentru afirmarea supremaţiei
americane pe plan internaţional.
Cu toate acestea de cele mai multe ori utilizarea forţei într-o regiune
poate avea rezultate diferite faţă de cele în preconizate de adepţii
neoconservatorilor. Războiul , ca instrument al schimbării, nu poate soluţiona
probleme politice şi culturale de durată.
Irakul a fost un model pentru o
campanie militară care în ciuda faptului că s-a încheiat cu succes , a eşuat în politica de reconstrucţie . Lipsa unei strategii de
dezvoltare durabilă în Irak a dus la
un mare eşec [4].
Acţiunea militară preventivă a
ajuns să fie opţiunea pe care neoconsevatorii au reuşit să o impună în
proiectarea deciziilor de politică externă a Administraţiei Bush.
Impactul acestei viziuni
neoconservatoare despre aplicabilitatea forţei în relaţiile internaţionale
americane este unul foarte îngrijorător. Implicaţiile sunt în primul rând cele
de pe plan intern prin restrângerea dreptului la o viaţă privată prin
posibilitatea de a putea cerceta şi reţine persoane fără a avea o acuzaţie oficială ,doar în
numele războiului împotriva terorismului. Aşa cum această stare de permanent
război are efectul de a transfera puterea la centru, tot aşa cele mai
elementare condiţionări ale puterii federale care stau la baza filosofiei
politice americane au ajuns să fie erodate în numele unui aşa-zise apărării a
libertăţilor cetăţeneşti[5].
Neoconservatorii intenţionau să
şteargă din mentalul colectiv Sindromul Vietnam care se manifesta printr-o
susţinere a unui intervenţionism militar american limitat ,mai ales datorită
unei atitudini antirăzboi dezvoltată de populaţie după eşecul din Vietnam.
Neoconservatorul Eliot Cohen nu era de acord cu părerea lui Bush Sr. precum că
Războiul din Golf(1991) a pus capăt acestui sindrom , ci din contră a
contribuit la întărirea lui[6].
Pentru neoconservatori Războiul din Golf nu a fos un război întreprins din
propria iniţiativă aşa cum a fost Invazia Irakului din 2003.
Până la asecensiunea neoconservatorilor
, obiectivul politicii externe americane era acela de a minimaliza violenţa
internaţională.
O dată cu instalarea influenţei
neoconservatoare , viziunea cu privire la folosirea forţei se schimbă.
Neoconservatorii îşi permit să afirme că din moment ce SUA este un stat
puternic ,ea se comportă aşa cum o fac statele puternice[7].Pentru
neoconservatori războiul fără un sfârşit
este ceva normal atât timp cât există forţe negative.Gândirea
neoconservatorilor se aseamănă de fundamentalismul creştin prin viziunea
maniheistă asupra societăţii umane.Liderul mişcării evanghelice
fundamentaliste, Jerry Falwell , considera că SUA este în continuare martora
unei lumii decadente şi că în aceste condiţii Dumnezeu este pentru război [8].
. În această viziune binele şi răul sunt absolutizate,fără a mai lăsa loc de
nuanţe.Tipul de politică externă promovat de neoconservatori este unul simplist
şi periculos. Politica externă din perspectiva neoconservatoare trebuie să
reflecte aspectele negative. Diplomaţia reprezenta în schemă doar o formă de
amânare sau de amăgire.Pentru acţiunile militare preventive se altera
principiul fundamental al suveranităţii statelor[9].
Modul în care neoconservatorii au
recurs la manipulare pentru a obţine sprijinul electoratului american ,
reflectă în acelaşi timp şi complexul lor de superioritate faţă de cetăţenii americani
.Congressmanul Ron Paul declara despre neoconservatori că în accepţiunea lor
minciunile sunt necesare pentru supravieţuirea statului . În gândirea neoconservatoare , adevărul trebuie să fie
deţinut numai de elite[10].
Dezinteresul cetăţenilor americani pentru politica externă a făcut imposibilă
conştientizarea de către aceştia a faptului
că liderii lor îi conduc spre un dezastru.
În
acest context este greu de estimat care va fi viitorul politicii externe
promovate de SUA dacă în continuare neoconservatorii vor continua să domine
procesul de luare a deciziilor de politică externă.
Fără întărirea sistemului de echilibru
şi control , politica externă a SUA nu va mai putea să fixeze cu exactitate
interesele naţionale .
[1] Lawrence
P. Kaplan; William Kristol , Op.cit.,
pp.40-49, 80-88.
[2] Richard Sale ,articolul”Pentagon Hawk
Dodges a BulletӔn Washington Times ,
4 septembrie 2003.
[3] William Kristol ,articolul ”Taking the War
beyond Terrorism” în Washington Post
, 30 ianuarie 2002.
[4] Williamson Murray ; Robert H. Scales , The Iraq War: A Militay Histoy , Ed.
Harvard University Press , Cambridge , 2003, pp.251-256.
[5] Charles Tilly , The Formation of Nation States , Ed.Princeton University Press ,
Princeton ,1975, p.42
[6] Eliot A. Cohen , Supreme Command:
Soldiers, Statesmen and Leadership in Wartime,Ed.Free Press, 2002,p.199
[7] Robert Kagan , Op.cit.,pp.20-21.
[8] Jerry Falwell
,articolul” God is pro-war”în World Net Daily, 31 ianuarie 2004, www.wnd.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=36859
[9] Michael
J.Thompson.,Confronting The New
Conservatism ,Ed.New York University Press, New York,2007, pp.247-254.
[10], Discursul Congressmanului Ron Paul în
sedinţa Camerei Reprezentanţilor, 10 iulie 2003 , www.paul.house.gov/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=60
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu