Viitorul politicii externe a SUA
după 11 septembrie în viziunea neoconservatoare
Înainte
de a fi o mişcare politică ,neoconservatorismul este considerat de Irving
Kristol un curent de persuasiune[1].
Viziunea primară a neoconservatorilor
consideră că SUA trebuie să-şi menţină supremaţia militară şi o putere de acţiune
nelimită în politica internaţională.
Neoconservatorii
caută să pună bazele unei noi ordini internaţionale americane. Se subliniază
necesitatea ca puterea militară să constitue un instrument în politica externă
americană .În viziunea neoconservatoare , SUA trebuie să-şi asume rolul de
custode benign al sistemului internaţional aşezat legitim deasupra dreptului
internaţional şi a instituţiilor
internaţionale[2].
SUA se comporta până atunci în accepţiunea lor ca un hegemon global care a
ajuns în această poziţie dintr-un pur
accident al istoriei ,deoarece nu a avut ambiţii la nivel global[3].
Viziunea ce prevalează pentru neoconservatori
este credinţa că tot cea ce este bun pentru
SUA este prin definiţie bun pentru întreaga lume deoarece Statele Unite caută
să creeze un imperiu binevoitor fondat
pe cea ce sunt considerate a fi valori universale ale libertăţii individuale şi
a democraţiei[4].Viziunea
diferă de ideile instituţionalismului liberal , deoarece se concentrează pe
putere militară ,refuzând în acelaşi timp cooperarea multilaterală şi
securitatea colectivă .Pentru neoconservatori singurul lucru care stă între
pace şi securitate şi război şi tiranie este realismul democratic[5].
În consecinţă primul obiectiv al politicii
externe americane este să conserve şi să sporească preponderenţa globală a S.U.A ,prin întărirea securităţii americane,
sprijinirea aliaţilor , promovarea propriilor interese şi apărarea valorilor
sale în lume[6].
Cu
toate că şi alţi analişti au vorbit în discursurile lor de predominanţa S.UA.,
cea ce îi face diferiţi pe neoconservatori sunt scopurile predominanţei şi
mijloacele utilizate pentru atingerea ei.
Conform
neoconservatorilor ,SUA în calitatea sa
de hegemonă globală trebuie să fie
capabilă să acţioneze unilateral cu scopul
de a-şi salvgarda interesele.
Multilateralismul este acceptat doar în condiţiile în care potenţialii
aliaţi sunt convinşi să-şi acorde sprijinul ,formând în acest fel o coaliţie a
voinţei.
Neoconservatorii consideră că pentru apărarea valorilor şi instituţiilor
democraţiei liberale, SUA trebuie să-şi asume un lidership activ[7]
.
Viziunea neoconservatorilor Administraţiei Bush despre rolul
organizaţiilor internaţionale este foarte bine exprimată în ianuarie 2003 de
John Bolton , Subsecretar de Stat pentru controlul armamentului şi securitate
internaţională care declara că nu există Naţiuni Unite ,ci doar o comunitate internaţională care poate fi
condusă de unica superputere rămasă ,Statele Unite ale Americii[8].
Neoconservatorismul
nu este o ideologie a status-quo-ului , ci una care promovează schimbarea în
detrimentul stabilităţii .Aceasta consideră că lumea poate deveni cu adevărat
sigură pentru SUA , doar prin democratizarea regimurilor dictatoriale şi
dezarmarea statelor ostile care se înarmează cu arme de distrugere în masă. În
urma acţiunilor teroriste de la 11 septembrie , neoconservatorii au insistat
asupra faptului că singura cale a SUA pentru a-şi securiza viitorul este să
elimine ameninţarea reprezentată de aceste state prin intervenţii militare
dicisive.Conform neoconservatorilor răspândirea democraţiei trebuie să rămână
un obiectiv esenţial pentru SUA [9].
Pentru atingerea acestui obiectiv este necesar ca puterea militară să
revină în centrul politicii externe americane şi folosită pentru a promova atât
idealurile cât şi interesele americane, inclusiv răspândirea democraţiei
liberale şi înlăturarea regimurilor dictatoriale ostile SUA[10].Utilitatea
puterii militare se bazează pe credinţa că democraţia va înflori în arii de
represiune o dată ce obstacolele în calea democraţiei vor fi dărâmate cu
ajutorul puterii militare remarcabile de care dispune SUA, aşa cum a fost în
cazul Irakului.
Ameninţările la adresa ordinii internaţionale controlate de americani
pot fi combătute doar cu ajutorul unor forţe militare covârşitoare care să
intervină prin acţiuni preventive ,pentru a împiedica materializarea
ameninţării.
Toate
acestea se pot îndeplini doar prin creşterea cheltuielilor de apărare[11].
În viziunea neoconservatoare trebuiau oferite resurse pentru ca strategia de confruntare, subminare şi democratizare a
regimurilor dictaoriale să aibă succes.
Discursul
neoconservatorilor se concentrează pe
Orientul Mijlociu şi pe ascensiunea Chinei ca potenţială ameninţare la adresa
supremaţiei economice şi militare a SUA. După înlăturarea lui Saddam Husein ,
următorul pas trebuie să fie subminarea regimului din Iran [12].
China este considerată ca un potenţial rival ,în timp ce Iranul şi Coreea de
Nord sunt identificate ca adversare[13].
Aceste regimuri nu pot fi asociate cu ideia de stabilitate regională deoarece
nu poţi avea încredere că ele vor
respecta acordurile internaţionale precum cel de limitare sau renunţare la
programele de producere a armelor de distrugere în masă[14].Viziunea
stretegică neoconservatoare este dominată de ameninţări venite din partea altor
state.
Această gândire neoconservatoare
a politicii externe , a fost însuşită de către Administarţia Bush după
atentatele de la 11 septembrie, care era hotărâtă să confrunte şi să răstoarne
regimurile politice ostile intereselor de securitate americane , aşa cum a fost
cazul Irakului condus de Saddam. Războiul împotriva terorii proclamat de
Administraţia Bush este unul de lungă durată deorece interesul SUA de a menţine
securitatea în Golful Persic se ciocneşte de mişcările teroriste ale
fundamentaliştilor islamici care vor să-şi impună în zonă regimuri politice
teocratice.
[1] Irving
Kristol articolul, “The Neoconservative persuasion” în Weekly Standard,Vol.8, Nr.7 ,25 august 2003.
[2] Steven
A. Hurst , Myths of neoconservatism:
George W. Bush's "neo-conservative" foreign policy revisited, Ed.
Palgrave Macmillan ,New York ,2005 , p.77.
[3] Charles
Krauthammer, articolul ”Democratic Realism” , American Enterprise Institute ,12
februarie 2004, www.freerepublic.com/focus/f-news/1078705/posts
[4] Colin
Dueck , Ideas and alternatives in
American grand strategy, 2000–2004 în Review of International Studies, Vol.
30, No. 4, , 2004., p. 515.
[5] Charles
Krauthamer, Op.cit,
www.freerepublic.com/focus/f-news/1078705/posts.
[6]
W.Kristol; R. Kagan ,Present Dangers:
Crisis and Oportunity in American Defense and Foreign Policy ,Ed. Encounter
Books ,San Francisco, 2000 , p.4.
[7] Nick
Ritchie ;Paul Rogers ,Op.cit. ,
p.114.
[8] Ibidem , p.115.
[9]
Stefen Halper &Jonathan Clarke , Op.cit , p.80.
[10] Boot,
M., articolul“Neocons”în Foreign Policy,
Jan/Feb 2004.
[11]T. Donnelly.; G.Schmitt . ;D. Kagan, Raportul Rebuilding America’s Defenses, Raport
aparţinând The Project for a New
American Century, Septembrie 2000, pp. i–v, www.newamericancentury.org/RebuildingAmericasDefenses.pdf
[12]
George Jim , Leo Strauss, Neoconservatism
and US Foreign Policy, Ed. Apsen Publishers ,New York , 2005, p.189.
[13]
T.Donnelly;G. Schmitt ; D.Kagan , Op.cit
,p.4., www.newamericancentury.org/RebuildingAmericasDefenses.pdf
[14] R.
Kagan ;W. Kristol(editori) , Present
Dangers : Crisis and Opportunity in America's Foreign and Defense Policy,Ed
Encounter Books, San Francisco, 2000 , pp. 7, 18.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu